Page 269 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 269
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
“Özel ilgi odalarına ilişkin sıkıntılar” başlığı altında yapılan tespitler
doğrultusunda, bir yabancıyı tecrit etme/özel ilgi odasında tutma işleminin özgürlüğü
tamamen kısıtlayan bir tedbir olması nedeniyle, öncelikle bu odalarda kimlerin tecrit
altında tutulacağının, bu kişileri özel ilgi odasında tutmaya karar verecek makamın/
yetkililerin kim olacağının, özel ilgi odasında tutulmanın şartlarının, koşulları ve
süresinin, bu karara karşı itiraz yolunun vd. usul ve esasların Anayasamıza uygun
olarak, hizmete özel bir yönergede değil, 6458 sayılı Kanunda açık bir şekilde
belirtilmesi için gerekli çalışmaların yapılması; bu çalışmayı yaparken ise, tecridin,
“kişinin kendine, diğerlerine veya mala zarar verme riskinin ciddi ve muhtemel olduğu
durumlardan kaçınmak üzere, kesinlikle gerekli olduğu hallerde, son çare olarak ve
mümkün olan en kısa süre boyunca uygulanması” gerektiği hususunun da gözetilmesi ve
yasal değişiklik yapılıncaya kadar bu hususun yapılacak bir değişiklik ile Yönetmeliğe
eklenmesi konusunda İçişleri Bakanlığına;
“Aşkale GGM’de güvenlik ve düzenin sağlanmasına ilişkin geliştirilebilecek
hususlar” başlığı altında yapılan tespitler doğrultusunda, ülkemizin içinden
geçmekte olduğu zorlu süreç vekarşı karşıya olduğu, iç içe geçmiş ulusal ve uluslararası
terörizm tehditleri de dikkate alınarak,GGM’lerde YTS olgusuna yönelik güvenlik
önlemlerinin arttırılması; “ülke güvenliğine tehdit oluşturma” sebebiyle GGM’de
tutulan yabancılar ile sadece vize-ikamet izni ihlali yaptıkları için GGM’de tutulan
düzensiz göçmenler arasında, bu kişilere uygulanacak prosedür, hak ve sorumluluklar
açısından net biçimde ayrıma gidilmesi ve bu çerçevede gerekli yasal dayanağın
oluşturulması; diğer ifadeyle, kamu güvenliği açısından tehdit oluşturduğu için
GGM’lerde tutulan yabancılara yönelik, düzensiz göçmenlerden farklı olarak ne tür
güvenlik tedbirlerinin alınacağının ve uluslararası insan hakları sözleşmeleriyle de
uyumlu olarak ne tür kısıtlamalara gidileceğinin açık ve net bir biçimde YUKK ile
ortaya konulması hususunda İçişleri Bakanlığına;
268
“Aşkale GGM’nin ve Diğer Merkezlerin Denetimine ilişkin Geliştirilmesi
Gereken Hususlar” başlığı altında yapılan tespitler doğrultusunda, merkezlerin
mevcut hiyerarşik denetime ilave olarak, bağımsız kurumların denetimine de tabi
tutulması ve üst kurumların, kendi yürüttükleri denetimlerin sonuçlarına ilave olarak,
bağımsız kurumlara yaptıracakları denetim raporlarını da karar süreçlerinde dikkate
almaları gerektiği değerlendirilmiş olup, bu çerçevede gerekli düzenlemeleri yapması
konusunda İçişleri Bakanlığına;
2013/8810 No’lu Bireysel Başvuru Hakkında 18/02/2016 tarihli Anayasa Mahkemesi
Kararı, 2013/8810 No’lu Bireysel Başvuru Hakkında 18/02/2016 tarihli Anayasa
Mahkemesi Kararı, AİHM’in 15/04/2014 tarihli H.M Asalya/ Türkiye Kararı ve
AİHM’in 21/10/2014 tarihli Aliev/Türkiye Kararı gözetilerek, 6458 sayılı Yabancılar
YILLIK RAPOR 2016