Page 325 - KDK
P. 325

Komitesi, şikayet no: 13/2002, karar tarihi:12.12.2002. 19.02.2009)
            Demokratik  bir  toplumda,  insanlar  arasındaki  farklılıkların  sadece
            olumlu olarak görülmesi yetmez, gerçek ve etkili eşitliğin sağlanması
            için, bu farklılıkların gereklerini hassasiyetle karşılamak da gerekli-
            dir. Dolaylı ayrımcılık tüm ilgili farklılıkların gerekli şekilde ve olumlu
            yönde gözetilmemesi veya hakların ve herkese açık kolektif avantaj-
            ların, herkes bakımından erişilebilir olmasını sağlamak üzere uygun
            tedbirlerin alınmaması durumunda söz konusu olur. Biçiminde değer-
            lendirmede bulunulduğunun anlaşıldığı,
               25) Danıştay 8. Dairesinin 22.4.2004 tarih ve 2004/1921 sayılı ka-
            rarında; Zihinsel Özürlüler Özel Eğitim Merkezleri Yönetmeliğinin,
            eğitime 21 yaş sınırlaması getiren 2. maddesinin iptaline ilişkin da-
            vada “zihinsel özüre sahip bireylerin hangi yaşta olursa olsun bilinçli,
            sistematik bir eğitim ve bakıma ihtiyaçlarının bulunduğu, aksine bir
            kabulün, bu bireylerin toplum dışına itilerek aileleri ve toplum için bir
            külfet haline dönüşmelerine neden olacağı gibi hem yasanın amacına
            hem de Anayasada yer alan sosyal güvenlik, eğitim ve öğrenim hakkı-
            na ilişkin düzenlemelere de aykırı olacağı, şeklinde değerlendirmede
            bulunulduğunun görüldüğü,

               C. Kamu Denetçisi Serpil Çakın’ın Kamu Başdenetçisine
            Önerisi

               26)İlgili Kamu Denetçisi inceleme ve araştırması sonucunda ile
            idarenin hatalı davranıldığının tespiti ile bu hatanın düzeltilmesine
            yönelik uygulamanın düzeltilerek mevzuat değişikliğinde bulunulması
            hususunda tavsiyede bulunulmasını önermiştir.
               D. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk  Yönünden Değerlen-
            dirme ve Gerekçe
               27) Şikayete konu olaya ilişkin olarak engellilerin eğitim hakkı; anaya-
            sa ve diğer ilgili mevzuat ile ulusalüstü belge ve normlarda genellik ve eşitlik,
            ayrımcılık yasağı, fırsat eşitliği gibi devlete pozitif yükümlülükler getiren il-
            keler gözetilerek düzenlenmiştir. Anayasada devletin nitelikleri arasında
            belirtilen sosyal devlet ilkesinin gereği olarak devlet; toplumdaki deza-
            vantajlı kesimleri gözeterek gerçek eşitliği, bu  bağlamda sosyal adaleti
            ve toplumsal dengeyi sağlamakla yükümlüdür. Sosyal devlet ilkesi, so-
            syal adaletin ve toplumsal dengenin sağlanması için gereken hallerde
            kamu  otoritesinin  müdahalesini  gerektirir. Öğreti ve  uygulamada  kabul



           320   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329   330