Page 324 - KDK
P. 324
21) 16/06/2013 tarihli 2013/18 no’lu Milli Eğitim Bakanlığı Genel-
gesinde; Bu okulların görsel sanatlar, müzik ve spor alanlarına 2013 2014
eğitim öğretim yılında alınacak öğrenci kontenjanları ekti listede gösteril-
miştir. 2012 2013 eğitim öğretim yılında ortaokulların 8 inci sınıfını bitiren
Öğrenciler öğrenim belgesi ve dilekçe ile birlikte, yetenek sınavına girmek
istediği alanın bulunduğu herhangi bir güzel sanatlar ve spor lisesi müdür-
lüğüne başvuruda bulunabilecektir. Öğrenciler sadece bir güzel sanatlar ve
spor lisesine müracaat edebilecektir. “şeklinde düzenlemenin bulunduğu,
22) TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonunun 2013 yılı En-
gelli Hakları İnceleme Raporunda; Ülkemizin de taraf olduğu Birleşmiş
Milletler Engelli Hakları Sözleşmesi uyarınca engellilik gelişmekte olan bir
kavramdır ve sakatlığı olan kişilerin topluma diğer bireylerle eşit koşullarda
tam ve etkin katılımını önleyen tutum ve çevre engelleriyle etkileşiminden
kaynaklanmaktadır. Başka bir deyişle engellilik, kişinin fiziksel ya da zihin-
sel/ruhsal bozukluğunun yanı sıra çevresinin de kendisine engel olmasını
ifade etmektedir. Kişilerin yalnızca sağlık durumlarına odaklanan yakla-
şımdan vazgeçilerek engelliliğin toplumsal açıdan ve hak temelli olarak ta-
nımlanması, bu meselede bir paradigma değişikliğini ortaya koymaktadır.
Bu değişiklik ile engellilerin yalnızca bir yardım nesnesi olduğu fikri terke-
dilerek sistemin engellilere göre yeniden ayarlanması, bu kapsamda gerekli
düzenlemelerin/değişikliklerin yapılması ve her politika alanına engellilik
boyutunun dahil edilmesi talep edilmektedir, biçiminde değerlendirmede
bulunulduğunun görüldüğü,
B. Şikayet Konusuna İlişkin Uygulamalar
23) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin (AİHM) Orsus ve Diğer-
leri ve Hırvatistan( Case of Oršuš and Others v. Croatia (Application
no. 15766/03), European Court of Human Rights Grand Chamber
Judgment Strasbourg 16 March 2010) başvurusunda; 1No’lu Proto-
kol’ün 2. maddesindeki eğitim hakkının eğitim kurumlarına erişim ve
verilen eğitimden diğerleriyle eşit faydalanmayı ihtiva ettiğini, devlet-
lerin belli nedenlere dayalı olarak yapacakları eğitimsel ayırma konu-
sunda da sınırlı bir takdir marjına sahip olduklarının ifade edildiğinin,
görüldüğü,
24) Uluslararası Otizm Avrupa Derneği tarafından Fransa’ya karşı
Avrupa Sosyal Haklar Komitesine yapılan bir başvuruda; (Europe v.
France (Avrupa Otizm Derneği/Fransa Davası, Avrupa Sosyal Haklar
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 319