Page 320 - KDK
P. 320
hizmetlerine ilişkin yöntemlerin bilgilerini de içerecek şekilde ve Taraf Dev-
letlerin bu alanlardaki güçlerini, anlayışlarını geliştirmek ve deneyimlerini
zenginleştirmek amacıyla bilgi dağıtımı ve bu bilgiden yararlanmayı teşvik
ederler. Bu bakımdan, gelişmekte olan ülkelerin gereksinimleri, özellikle
göz önüne alınır. “Şeklinde hükmün mevcut olduğu,
13) Avrupa sosyal şartının Özürlülerin toplumsal yaşamda bağım-
sız olma, sosyal bütünleşme ve katılma hakkı başlıklı 15. Maddesinde;
Akit Taraflar, yaşları ve özürlerinin nedenleri ve niteliği ne olursa ol-
sun, özürlülerin toplumsal yaşamda bağımsız olma, sosyal bütünleş-
me ve katılma hakkını etkili bir biçimde kullanabilmelerini sağlamak
amacıyla:
1 - Mümkün olduğunda genel plan çerçevesinde, ya da bu mümkün
değilse, kamusal ya da özel uzmanlaşmış organlar aracılığıyla özürlü-
lerin yönlendirilmesini, öğrenimini ve mesleki eğitimini sağlamak için
gerekli önlemleri almayı;
2- Normal çalışma ortamında özürlüleri istihdam etmek ve onların
istihdamını sürdürmek ve çalışma koşullarını özürlülerin gereksinim-
lerine uyarlamak, ya da özürlülük nedeniyle bunun mümkün olmadı-
ğı durumlarda çalışmayı buna göre düzenlemek ya da özrün düzeyine
göre güvenli bir istihdam türü yaratmak için, işverenleri özendirmeye
yönelik bütün önlemlerle onların istihdam edilmelerini teşvik etmeyi;
Bazı durumlarda bu önlemler uzmanlaşmış yerleştirme ve destekleme
hizmetlerine başvurmayı gerekli kılabilir.
3 - Özellikle, teknik yardımları da içermek üzere, iletişim ve hareket
engellerinin üstesinden gelmeyi ve ulaşım, barınma, kültürel etkinlik-
ler ve boş zaman kullanımını sağlamayı hedefleyen önlemler yoluyla
özürlülerin toplumla tam olarak bütünleşmelerini ve toplum yaşamı-
na katılmalarını teşvik etmeyi; taahhüt ederler. Şeklinde hükümlerin
mevcut olduğu
14) Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Komitesi’nin 2006 yılında
“Engelli Çocukların Hakları”nı açıkladığı 9 No’lu Genel Yorumunda;
engellilerin tamamının kapsayıcı eğitime kısa bir gelecekte dahil edil-
mesinin mümkün olmadığı koşullarda, hizmet ve program seçenekleri
bir bütün olarak değerlendirilmeli, engelli ve diğer özel ihtiyaçları olan
çocukların her birinin eğitim güçlükleri ve ihtiyaçları tek tek ele alın-
malı, bununla beraber genel eğitim sistemi içindeki diğer çocukların
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 315