Page 343 - KDK
P. 343
edilebilmesi için özel ve teknik bilgiye ihtiyaç duyulduğu kanaati ve
sonucuna varılmış ve bilirkişi incelemesine gidilmiştir.
18) Bilirkişi tarafından düzenlenen raporun tetkiki neticesinde;
bahsi geçen elektronik büyütecin, sadece tek bir görüntüyü geçici ola-
rak hafızasına kaydedebildiği, herhangi bir bilgisayar bağlantı çıkışı
(USB gibi) veya donanımı (kablosuz bağlantı, gprs, gps vs. donanımı
gibi) olmadığı için bu bilgiyi herhangi bir elektronik cihaza aktarama-
dığı, cihazın geçici olarak sakladığı görüntünün ise cihazın tekrar ka-
patılıp açıldığı takdirde cihazın hafızasından silinebileceği, dolayısıyla
cihazın kötü amaçlı kullanımının önlenebileceği hususlarının tespit
edildiği görülmüştür.
19) Her ne kadar, 2014 ÖSYS Kılavuzunda, sürekli engel/sağlık so-
runu olan adaylardan istenen raporların ve bilgilerin sonraki sınav-
larda kullanılmak üzere alınıp arşivleneceği, böylece sağlık/engel du-
rumunda değişiklik olmayan adaylardan başvuracakları diğer ÖSYM
sınavlarında yeniden sağlık raporunun istenmeyeceği ve görme engelli
adaylardan okuyucu yardımı talep eden adaylara; şekil, grafik, tablo,
resim gibi görsel verilerin yer aldığı sorular ile karmaşık ifade içeren
soruların sorulmayacağı, bu adayların, okuyucu ve işaretleyici yardımcı
görevlileri verilerek, tekli salonlarda sınava alınmalarının sağlanacağı,
sınav soru ve süre miktarlarına göre belirlenen ölçüde ek süre verilece-
ği yönündeki düzenlemeler ile engelli adaylara belirtilen şekilde kolay-
lıklar sağlanmaya çalışılsa da, sağlanan bu yardımların engelli hakları
bakımından önemli olduğu kabul edilmekle birlikte, somut olayımızda
sınava girecek olan adayın sınava ilişkin çalışmalarını elektronik büyü-
teç vasıtasıyla gerçekleştirdiği düşünüldüğünde, Türkçe ve Matematik
alanlarında uzman okuyucu temin edilse bile, bu durumun sınavda tek
başına soruları yanıtlama durumunda kalacak engelli adayın kendisini
rahat hissetmesini ve sınava konsantrasyonunu sağlamasını güçleşti-
receği, dolayısıyla sınavda uzman okuyucu temin edilmesinin engelli
adayın ihtiyacını tam olarak karşılamayacağı değerlendirilmektedir.
20) Ayrıca, şikayet konusuna ilişkin uygulamalar başlığı altında yer
verilen yargı kararı doğrultusunda idarenin her engellinin kendi özel
durumunu dikkate almak suretiyle değerlendirme yapması gerektiği
gibi, eğitime erişimde fırsat eşitliğini sağlayacak tedbirleri alması ulu-
sal ve uluslararası mevzuat uyarınca idareye yüklenen bir sorumluluk
338 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU