Page 342 - KDK
P. 342

bağlantılı ve  karşılıklı bağımlı  olma niteliği  ile engelli  bireylerin  bu
            haklardan herhangi bir ayrımcılığa uğramaksızın yararlanmalarının
            güvence altına alınması gerekliliğini teyit etmişler ve fiziksel, sosyal,
            ekonomik ve kültürel çevreye, sağlık ve eğitim hizmetlerine, bilgiye ve
            iletişime erişimin, engellilerin tüm insan haklarından ve temel özgür-
            lüklerden tam yararlanmasını sağlamadaki önemini kabul ederek söz
            konusu sözleşmeyi imzalamışlardır. Bu uzlaşı ve ortak anlayış doğrul-
            tusunda taraf devletler, engellilerin eğitiminin “fırsat eşitliği “teme-
            linde ve ayrımcılık yapılmaksızın sağlanması için ve bu hakkın yaşama
            geçirilmesi için engelli bireylerin ihtiyaçlarına göre makul düzenleme-
            leri yapmak ve engellilere yönelik bireyselleştirilmiş etkin destekleyici
            tedbirleri almak yükümlülüğü altına girmişlerdir.
               17) Yukarıda yer verilen ulusal ve uluslararası mevzuat hükümleri
            doğrultusunda idarenin, engellilerin eğitime erişiminde fırsat eşitliği-
            ni sağlamak için gerekli düzenlemeleri yapmak ve tedbirleri almakla
            yükümlü olduğu kabul edilmekle birlikte, idarenin öte yandan sınav
            güvenliğini sağlamak için gerekli tüm tedbirlerin alınması yönünde
            6114 sayılı Kanun ile görevli ve yetkili kılındığı hususu tartışmasızdır.
               Somut olayımızda % 63 görme engelli olan şikayetçinin ÖSYM’nin
            düzenlemiş olduğu tüm sınavlarda elektronik büyüteç kullanma talebi,
            sınavda kullanmayı talep ettiği gerecin sağlık raporunda belirtilmeme-
            si nedeniyle idarece reddedilmiş olmakla birlikte İdarenin 18/4/2014
            tarihli ve 10771 sayılı yazısında yer verdiği “Her ne kadar 2014 ÖSYS
            Sağlık Durumu/Engel Bilgi Formunun “Sınava Getirilebilecek Araç ve Ge-
            reçler “kısmında “elektronik büyüteç “ifadesine yer verilmiş olsa da, uygula-
            mada sınav güvenliği nedeniyle bugüne kadar hiçbir adayın elektronik bü-
            yüteç kullanma talebinin kabul edilmediği, zira bu tarz elektronik aletleri
            sınav güvenliği aleyhine her türlü kötü kullanıma elverişli hale getirebilme
            imkanının teknolojik olarak mümkün olduğu... “yönündeki açıklamasın-
            dan, şikayetçinin söz konusu ibareyi içerir raporu sunmuş olsa dahi
            talebinin reddedilebileceği sonucuna varılarak, söz konusu gerecin
            teknolojik özelliklerinin araştırılarak, gerecin sınav güvenliği aleyhi-
            ne her türlü kötü kullanıma elverişli hale getirilebilmesi imkanının
            teknolojik olarak mümkün olup olmadığı, bunun mümkün olması ha-
            linde sınav öncesinde ve sonrasında uzman bir kişinin kontrol etme-
            si suretiyle bunun engellenip engellenemeyeceği hususlarının tespit





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  337
   337   338   339   340   341   342   343   344   345   346   347