Page 536 - KDK
P. 536

erişebilmelerini sağlamak üzere tüm makul adımların hükü-
            met tarafından atılacağına “güvenildiği;
               hususlarına değinildiği anlaşılmıştır.

               43. Anayasa Mahkemesi tarafından, bölgede yaşanan terör
            olayları üzerine güvenlik kuvvetlerince gerçekleştirilen operasyonlar
            ve sokağa çıkma yasağı uygulamaları konusunda iletilen bireysel baş-
                                                                          8
            vurular (bkz.p.13.1) kapsamında, tedbire ilişkin ara kararların  ince-
            lenmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir:
               43.1. Anayasa Mahkemesine iletilen bireysel başvurularda, Doğu
            Anadolu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde bulunan bazı il ve
            ilçelerde mülki amirler tarafından alınan sokağa çıkma yasağı
            kararlarının, bölgede yaşayan halkın Anayasa ile güvence altı-
            na alınan yaşama, kötü muamele yasağı, kişi hürriyeti ve gü-
            venliği, özel hayatın gizliliği ve korunması, eğitim, sağlık vb.
            haklarını ihlal ettiğinden bahisle, sokağa çıkma yasağı kararı
            alınmasının ve uygulanmasının engellenmesi hususunda ted-
            bir kararı verilmesi talep edilmiş olup, Mahkeme tarafından söz ko-
            nusu tedbir taleplerinin tamamı reddedilmiştir.
               43.2.  Mahkeme başvurularda, Valilik ve Kaymakamlıklar tara-
            fından alınan sokağa çıkma yasağının kanuni dayanakları olarak
            10/6/1949 tarihli 5442 sayılı İl İdaresi Kanununun 11 inci maddesi-
            nin (C) bendi ile 32 nci maddesinin (Ç) bendine atıfta bulunmuştur.

               43.3. Mahkeme, mülki amirler tarafından 5442 sayılı Kanu-
            nun ilgili maddeleri uyarınca, “sokağa çıkma yasağı “kararları
            alındığını; bu kararlara gerekçe olarak terör örgütü mensup-
            larının yakalanması, terör olayları nedeniyle halkın can ve
            mal güvenliğinin sağlanması, sokak aralarındaki barikatların
            kaldırılması, hendeklerin kapatılması ve kurulan bombalı dü-
            zeneklerin imhası  çalışmaları esnasında sivil vatandaşların
            can ve mal güvenliğinin temin edilmesinin gösterildiğini be-
            lirterek; mülki amirlerin bu gerekçelerle kamu düzenini, hal-
            kın can ve mal güvenliğini sağlamak amacıyla sokağa çıkma
            yasağı ilan etmesinin temelsiz olduğunun söylenemeyeceğini
            vurgulamış, başvurucuların yaşamlarına, maddi ve manevi bü-
            tünlüklerine yönelik derhal tedbir kararı verilmesini gerekti-
            ren ciddi bir tehlike bulunduğu dosyası kapsamındaki mevcut



                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  531
   531   532   533   534   535   536   537   538   539   540   541