Page 539 - KDK
P. 539

22 unsur tespit edilmiştir. Bunlardan en önemlileri ve sıklık dereceleri
            şunlardır: cebir ve şiddet eylemi (%83,5), siyasi olma (%65), korku,
            terör vurgusu (%51), tehdit (%47), ruhsal etki ve planlı tepki (%41,5),
            kurban ve hedef kitle farklılaştırılması (%37,5), amaçlı, planlı ve sis-
            tematik organize bir eylem (%32), vuruşma yöntemi, strateji, taktik
            (%30,5) vb.dir .
                          10
               50. Buradaki somut verilerden hareketle terörün tanımında
            genel ve ortak unsurlar olarak; kişi ya da kişilere cebir ve şid-
            det kullanılması veya cebir ve şiddetin kullanılacağına dair ya-
            kın bir tehdidin olması, siyasi bir maksada dayanma, eylemde
            süreklilik ve sistematik (planlı) hareket etme, toplumu korku-
            tup, sindirme ve yıldırma ile kişilere zarar verme öğeleri sayı-
                   11
            labilir .
               51. Avrupa planında en geniş bölgesel hükümetlerarası örgüt olan,
            hukuk devletinin, çoğulcu demokrasinin ve temel değerler olarak be-
            nimsediği insan haklarının korunması için çaba gösteren  Avrupa
            Konseyi (AK)  ile uluslararası barış ve güvenliği korumak, uluslara-
                           12
            rası ekonomik, sosyal, kültürel, insani sorunların çözümünde işbirliği
            yapmak ve temel insan hak ve özgürlüklerine karşı saygıyı teşvik et-
            mek amacıyla kurulan Birleşmiş Milletler (BM) nezdinde imzala-
            nan uluslararası sözleşmeler incelendiğinde ise, terör ile ilgili
            bir tanıma yer verilmediği, sadece “terör eylemleri “olarak ni-
            telendirilebilecek suçlara ilişkin ayrıntılı bir liste yapılma yo-
            luna gidildiği görülmektedir .
                                           13
               52. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi özelinde konu ele alın-
            dığında ise,  Sözleşmenin  terörizmi tanımlamadığı; Avrupa İnsan
            Hakları Mahkemesinin  de kararlarında terörizmi tanımlama çabası
            içinde olmadığı; Mahkemenin terörle mücadele ile bağlantılı somut
            problemleri, önüne getirilen davalarda, demokrasinin ve kurumları-
            nın korunması konusunda genel kamu yararı ile bireyin haklarının ko-
            runması konusundaki genel kamu yararı arasındaki dengeyi gözeterek
            ele alıp değerlendirdiği görülmektedir .
                                                 14
               53. Bilindiği üzere, 11 Eylül 2001 tarihinde Amerika Birleşik Dev-
            letleri’nde gerçekleşen İkiz Kulelere yönelik saldırılar, terörizm tehdi-
            dinin belirli bir bölgeyle ya da belirli devletle sınırlı olmadığını, dün-
            ya çapında etki ve sonuçlar doğurabilecek küresel bir tehdit niteliği




           534   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   534   535   536   537   538   539   540   541   542   543   544