Page 570 - KDK
P. 570

F. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme

               88. Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
            şında idarelerden sadece hukuka uygun olarak hareket etmeleri değil
            aynı zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri bek-
            lenmektedir.
               89. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede ya-
            yımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İliş-
            kin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi yönetim ilkeleri “başlıklı
            6’ncı maddesinde “Kurum, inceleme ve araştırma yaparken idarenin, insan
            haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ayrımcılığın
            önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik, tarafsızlık, dü-
            rüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklentiye uygunluk,
            kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi
            edinme hakkı, makul sürede karar verme, kararların gerekçeli olması,
            karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin
            bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun
            işlem ve eylem ile tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını gözetir
            ve iyi yönetim ilkelerine uyar. “hükmü yer almaktadır. Söz konusu Yö-
            netmelik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa Bir-
            liği Temel Haklar Şartının 41 inci maddesinde de iyi yönetim hakkından
            bahsedilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa Parlamentosu tarafından
            kabul edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış Yasasında da yer verilmiştir.

               90. Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neticesinde;
            İdare tarafından, şikâyet konusuyla ilgili bilgi ve belgelerin süresinde
            Kurumumuza gönderildiği, idarenin kararlarının (eylem ve işlemleri-
            nin), açıklamalarının gerekçeli, yeterli, makul, ikna edici olduğu anlaşıl-
            dığından, idarenin “kanunlara uygunluk”, “ölçülülük”, “yetkinin kötüye kul-
            lanılmaması”, “hesap verilebilirlik”, “makul sürede karar verme”, “kararların
            gerekçeli olması ““kararların geciktirilmeksizin bildirilmesi “olarak sıralanan
            iyi yönetim ilkelerine uygun davrandığı tespit edilmiştir. Şikâyete
            konu başvurular idari başvuru yolları tüketilmeksizin incelendiğinden,
            idarenin şikâyetçilere yönelik işlemleri bağlamında şikâyetçiler yönün-
            den ayrıca değerlendirme mümkün olmamıştır.

               91. Ancak yukarıda (bkz.p.74) belirtilen hususlar dikkate alındığın-
            da, sokağa çıkma yasakları süresince vatandaşların temel ihtiyaçlarının
            karşılanmasına yönelik yaşanabilecek aksaklıkların en aza indirilmesi ve




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  565
   565   566   567   568   569   570   571   572   573   574   575