Page 569 - KDK
P. 569

olduğu takdir marjı da dikkate alınarak Mahkeme, söz konusu müdahalenin
            amaçlanan meşru hedefler ile orantılı olduğu düşüncesindedir. Sonuç olarak,
            Sözleşmenin 10. maddesi ihlal edilmemiştir…”
               85.4. Bahse konu karar, özellikle ülkenin içinde bulunduğu
            terör, şiddet ortamında bölücü amaçlar için şiddeti destekleyen
            ‘görüşler’ söz konusu olduğunda, yetkililerin milli güvenlik ve
            kamu emniyetinin korunmasına yönelik takdir marjının geniş
            olduğuna vurgu yapması bakımından önem arz etmektedir.
               86. 84 ve 85 numaralı paragraflarda anlatılanlar terör örgütü
            mensuplarının “silah zoruyla “özerk bölge ilan etme girişimleri-
            nin olduğu gözetilerek incelendiğinde, hiçbir kural tanımaksızın
            silahlı bir kalkışmanın yaşandığı il ve ilçelerde 5442 sayılı Kanu-
            nun 11/C ve 32/Ç maddeleri uyarınca mülki amirler tarafından
            sokağa çıkma yasağı kararı alma yönünde tesis edilen işlemde
            idarenin takdir marjının geniş olduğu ve bu sebeple de takdir
            yetkisinin sınırlarının aşılmadığı tespit edilmiştir. Öte yandan,
            özerklik talebinin ifade ve düşünce özgürlüğü kapsamında cebir,
            şiddet, yakın tehlike ve tehdit unsurlarını içermeyecek şekilde
            tartışılmasının demokratik toplumun gereklerinden olduğu,
            muhatapların hareket alanlarının bununla sınırlı olması gerek-
            tiği kabul edilmekle birlikte, ülkenin bu derece terörize olduğu
            hassas bir döneminde bu olguya dahi AİHM kararları doğrultu-
            sunda kuşkuyla yaklaşıldığı (bkz.p.84.3-84.5), silahlı kalkışma
            ile özerklik dayatmasının hiçbir hukuki dayanağı olmadığı gibi
            meşru, makul ve haklı sebeplerinin de bulunmadığı açık oldu-
            ğundan, idarenin işleminin bu anlamda da AİHM’nin içtihatları-
            na uygun olduğu kanaati ve sonucuna varılmıştır.
               87.  Somut olayda ayrıca, 2709 sayılı T.C. Anayasasının “Kanun
            Önünde Eşitlik “başlıklı 10 uncu maddesinde ifadesini bulan kanun
            önünde eşitlik ilkesinin, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 13 üncü
            maddesindeki etkili başvuru hakkının ve 17 inci maddesindeki hakları
            kötüye kullanma yasağının ihlal edildiğine dair herhangi bir bulgu ve
            bilgiye rastlanmadığı gibi, Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel
            Beyannamesi ile İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesinde yazılı ve güvence
            altına alınmış olan haklara da aykırı bir durum tespit edilememiştir.






           564   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   564   565   566   567   568   569   570   571   572   573   574