Page 319 - KDK
P. 319
da kurum ve kuruluşlara başvuran diğer insanların mağduriyetine
sebebiyet verebileceğinin belirtildiği, bu kabulün aksine mantıklı
ve makul gerekçenin başvuran tarafından ortaya konulmadığı, Kuru-
mumuzca da bu kabulün aksine bir ihtimale ulaşılamadığı,
33. Cinsiyet değişikliğinin ileriye etkili hüküm ve sonuç do-
ğuracağı, bu itibarla, cinsiyet değişikliği nüfusa işlenmiş olan
kişinin, beklenen haklar bakımından yeni cinsiyetine göre de-
ğerlendirileceği, idari işlemlerin, o anki mevcut durumu tespit
edici nitelikte olması gerektiği, idarenin diplomayı düzenlediği
tarih itibarıyla başvurucunun mezun olduğu dönemdeki cinsiyet bil-
gilerinin esas alındığı ve cinsiyet değişikliği bilgilerinin de Yö-
netmeliğe uygun olarak diplomanın arkasına işlendiği, kaldı ki
başvuran açısından yeni nüfus bilgilerinin işlenmesinden kay-
naklanan somut bir mağduriyet iddiasının söz konusu olmadı-
ğı, yapılan bu işlemle diplomanın gerekli olduğu her durumda
kullanılabileceği; bu nedenlerle dosya kapsamında kişisel veri-
lerin ve özel hayatın ihlali ile idare tarafından tesis edilen iş-
lemde hukuka aykırılık tespit edilemediğinden, şikayetin reddi
gerektiği sonuç ve kanaatine varılmıştır.
34. Her ne kadar Kamu Denetçisi tarafından; Milli Eğitim Bakan-
lığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin 76’ncı maddesinin ikinci
fıkrasının yeniden düzenlenmesi gerektiği yönünde Milli Eğitim Ba-
kanlığına tavsiye önerisinde bulunulmuş ise de; yukarıda açıklanan
gerekçelerle Kamu Denetçisinin tavsiye önerisine katılmak mümkün
olmamıştır.
35. Diğer yönden başvuranın ve ilgili sivil toplum örgütlerinin
görüşleri (Bknz: 7.1, 7.2, 7.3. paragraflar) yukarıda açıklandığı ve be-
nimsendiği üzere ulusal düzenlemenin, ulusal makamların takdirin-
de kaldığı, bunun anılan mahkeme kararları ile çelişmediği (Bknz: 26.
paragraf), bu itibarla anılan ilgili kuruluşlarında görüşlerine katılmak
mümkün olmamıştır.
E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
36. Anayasamızın “Kanun Önünde Eşitlik “başlıklı 10 uncu mad-
desinde ifadesini bulan kanun önünde eşitlik ilkesinin, Avrupa İnsan
Hakları Sözleşmesinin 13 üncü maddesindeki etkili başvuru hakkı-
nın ve 17 inci maddesindeki hakları kötüye kullanma yasağının ihlal
314 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU