Page 317 - KDK
P. 317

gerçekleşmişse, yeni cinsiyete göre taksim ve tahsis uygulanacaktır.
            Kamusal nitelikli hak ve mükellefiyetler de yine yeni duruma göre ta-
            yin olunur. Askerlik mükellefiyeti kazanılan cinsiyete göre belirlenir.
            Vergi mükellefiyeti bakımından keza, kazanılan cinsiyete göre beyan-
            name verme mükellefiyetinden söz edilebilir. Örneğin kadın olmuş
            erkeğin aile reisliği ortadan kalkacağından, eşi ve çocukları adına be-
            yanda bulunma mükellefiyetinden bahsedilemez. (Cinsiyet Değişikliği
            Ve Hukukî Sonuçları, Prof. Dr. Kudret GÜVEN, Gazi Üniversitesi Hukuk
            Fakültesi Medeni Hukuk Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi, http://webftp.
            gazi.edu.tr/hukuk/dergi/1_1_5.pdf, Erişim Tarihi:15/08/2016)

               30. Yargısal içtihatlarda; diplomaların, düzenlendikleri ta-
            rihte var olan hukuki ve fiili durumu gözeten belgeler olduğu,
            bu sebeple kişilerin mezun olduğu ve diplomanın düzenlendiği
            tarihteki isim veya soy isimlerinde sonradan meydana gelen
            değişikliklerin, önceki durumu geçersiz kılmayacağı gibi dip-
            lomanın değiştirilmesini gerektiren hukuki bir neden de olma-
            dığı, bu nedenle ilgililerin ancak mezun oldukları okul idaresi-
            ne başvurarak diplomasının uygun yerine sonradan mahkeme
            kararıyla isim veya soy isminin değiştirildiğine dair bir açık-
            lama yapılmasını veya bu hususu bildiren bir belge verilmesi-
            ni isteyebileceği belirtilerek, idarelerin eski diploma üzerine
            isim veya soy isim değişikliğini şerh işleminin yeterli ve huku-
            ka uygun olduğu belirtilmiştir (Bknz: 19. ve 20. paragraflar). Yine
            yargısal içtihatlarda; yasa koyucunun, belli konularda gerekli kuralla-
            rı koyacak, çerçeveyi çizecek yasaların uygulanmasını sağlamak için
            idareye belli düzenleme alanı bırakabileceği idarenin Anayasanın 124
            üncü maddesine dayanarak ilgili üst norma aykırı olmamak şartıyla
            yönetmelik çıkartabileceği belirtilmiştir (Bknz: 17. ve 18. parag-
            raflar).
               31. Yukarıdan bu yana yapılan açıklamalar, anılan mevzuat
            hükümleri, idarenin cevabi yazıları, yargı kararları ve tüm dos-
            ya birlikte değerlendirildiğinde; Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi-
            nin (AİHS) 8 inci maddesi ile koruma altına alınan “özel hayata saygı
            yükümlülüğünün “her somut olayın kendine özgü koşulları içe-
            risinde değerlendirilmesi gerektiği, ad ve soyadın kişisel veri
            kapsamında olmakla birlikte somut olayın “özel nitelikli “kişi-
            sel veriler arasında yer alan “cinsel hayata “ilişkin veri olarak




           312   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322