Page 409 - KDK
P. 409
öğretmen aracılığı ile öğrenci ile yapılan görüşmede öğrenci-
nin okulundan, sınıfından ve öğretmeninden memnun olduğu-
nu ifade ettiği belirtilmektedir. (Bakınız Paragraf 7)
23) Özel eğitim gereksinimi olan çocukların genel okullarda eğitim
görmeleri gerekmekle birlikte, Özel eğitime gereksinimi olan bu ço-
cuklar için en yüksek yararın sağlanamayacağı durumlarda yeterli
donanıma sahip farklı okullara yada özel eğitim merkezlerine yönlen-
dirilmeleri gerekmektedir. Bu bağlamda özel eğitime gereksinimi olan
çocukların ne tür okullarda eğitim alması gerektiği konusunda. Birleş-
miş Milletler Çocuk Hakları Komitesi (ÇHK), “çocuğun yüksek yararı”-
nın gözetilmesini savunmaktadır. 2
24) Bu noktada, Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına İlişkin Sözleş-
mesinin temel ilkelerinden olan ve Sözleşmenin 3 maddesinde hayat
bulan ve çocukların haklarını kullanmalarında, şikâyet mekanizmala-
rına ulaşabilmelerinde, kendilerini ilgilendiren tüm kararlarda
görüşlerini ifade edebilmelerinde, temel fiziksel, ruhsal, sosyal
gelişimsel ihtiyaçlarının karşılanmasında ve görüşlerinin dik-
kate alınmasında dikkate alınan çocuğun yüksek yararı ilkesi ön
planda tutulduğunda, Çankaya Faik Güngör İmam Hatip Lisesi Mü-
dürlüğünün isteği ile Çankaya RAM’in öğrenci hakkında aldığı yeni-
den kaynaştırma kararının çocuğun eğitim hakkını engellemediği de-
ğerlendirildiğinden yapılan işlemlerin hakkaniyete de aykırılığı tespit
edilememiştir.
E) İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
25) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin Ek 1 No.lu protokolünün
“Eğitim hakkı “başlıklı 2 nci maddesinde; hiç kimsenin eğitim hakkın-
dan yoksun bırakılmayacağı, Birleşmiş Milletler Engellilerin Haklarına
İlişkin Sözleşmenin “Eğitim “başlıklı 24 üncü maddesinde; taraf dev-
letlerin engelli kişilerin, genel eğitim sistemi içinde etkin eğitimleri-
nin kolaylaştırılması için gerekli desteği almalarını ve engelli çocuk-
ların, engelli olmaları nedeniyle serbest ve zorunlu temel eğitim veya
orta öğretimden mahrum bırakılmamalarını sağlayacakları ifade edil-
miş olup; şikâyetçinin başvurusunda yer alan hususlara ilişkin verilen
eğitim öğretim hizmetlerinin ÖEHY’nin ilgili hükümleri doğrultusun-
da yürütülme zorunluluğu bulunduğundan çocuğa ilişkin uygulama-
ların adı geçen geçen sözleşmeler ile öngörülen, engellilerin eğitim
404 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU