Page 409 - KDK
P. 409

öğretmen aracılığı ile öğrenci ile yapılan görüşmede öğrenci-
            nin okulundan, sınıfından ve öğretmeninden memnun olduğu-
            nu ifade ettiği belirtilmektedir. (Bakınız Paragraf 7)
               23) Özel eğitim gereksinimi olan çocukların genel okullarda eğitim
            görmeleri gerekmekle birlikte, Özel eğitime gereksinimi olan bu ço-
            cuklar için en yüksek yararın sağlanamayacağı durumlarda yeterli
            donanıma sahip farklı okullara yada özel eğitim merkezlerine yönlen-
            dirilmeleri gerekmektedir. Bu bağlamda özel eğitime gereksinimi olan
            çocukların ne tür okullarda eğitim alması gerektiği konusunda. Birleş-
            miş Milletler Çocuk Hakları Komitesi (ÇHK), “çocuğun yüksek yararı”-
            nın gözetilmesini savunmaktadır. 2
               24) Bu noktada, Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına İlişkin Sözleş-
            mesinin temel ilkelerinden olan ve Sözleşmenin 3 maddesinde hayat
            bulan ve çocukların haklarını kullanmalarında, şikâyet mekanizmala-
            rına ulaşabilmelerinde,  kendilerini ilgilendiren tüm kararlarda
            görüşlerini ifade edebilmelerinde, temel fiziksel, ruhsal, sosyal
            gelişimsel ihtiyaçlarının karşılanmasında ve görüşlerinin dik-
            kate alınmasında dikkate alınan çocuğun yüksek yararı ilkesi ön
            planda tutulduğunda, Çankaya Faik Güngör İmam Hatip Lisesi Mü-
            dürlüğünün isteği ile Çankaya RAM’in öğrenci hakkında aldığı yeni-
            den kaynaştırma kararının çocuğun eğitim hakkını engellemediği de-
            ğerlendirildiğinden yapılan işlemlerin hakkaniyete de aykırılığı tespit
            edilememiştir.
               E) İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme

               25) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin Ek 1 No.lu protokolünün
            “Eğitim hakkı “başlıklı 2 nci maddesinde; hiç kimsenin eğitim hakkın-
            dan yoksun bırakılmayacağı, Birleşmiş Milletler Engellilerin Haklarına
            İlişkin Sözleşmenin “Eğitim “başlıklı 24 üncü maddesinde; taraf dev-
            letlerin engelli kişilerin, genel eğitim sistemi içinde etkin eğitimleri-
            nin kolaylaştırılması için gerekli desteği almalarını ve engelli çocuk-
            ların, engelli olmaları nedeniyle serbest ve zorunlu temel eğitim veya
            orta öğretimden mahrum bırakılmamalarını sağlayacakları ifade edil-
            miş olup; şikâyetçinin başvurusunda yer alan hususlara ilişkin verilen
            eğitim  öğretim hizmetlerinin ÖEHY’nin ilgili hükümleri doğrultusun-
            da yürütülme zorunluluğu bulunduğundan çocuğa ilişkin uygulama-
            ların adı geçen geçen sözleşmeler ile öngörülen, engellilerin eğitim




           404   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   404   405   406   407   408   409   410   411   412   413   414