Page 406 - KDK
P. 406
D. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlen-
dirme ve Gerekçe
15) Anayasanın 2 nci maddesinde, Türkiye Cumhuriyetinin nitelik-
leri arasında sosyal devlet ilkesine yer verildiği; 5 inci maddesinde ise,
kişilerin ve toplumun refah, huzur ve mutluluğunu sağlama; kişinin
temel hak ve hürriyetlerini, sosyal hukuk devleti ve adalet ilkeleriyle
bağdaşmayacak surette sınırlayan siyasal, ekonomik ve sosyal engelle-
ri kaldırma ve insanın maddî ve manevî varlığının gelişmesi için gerek-
li şartları hazırlamaya çalışmanın devletin temel amaç ve görevleri ara-
sında sayıldığı dikkate alındığında; konunun sosyal devlet ilkesi çerçe-
vesinde ele alınması gerekliliği söz konusudur. “Sosyal devlet “ilkesine
ilişkin olarak Anayasa Mahkemesi kararlarında egemen olan görüşe
göre; sosyal devletin görevi, kişinin onurlu bir yaşam sürdürmesi ve
maddi ve manevi varlığını bu yönde geliştirmesi için gerekli koşulları
oluşturmak, güçsüzleri güçlüler karşısında koruyarak gerçek eşitliği,
yani sosyal adaleti, sosyal gönenci, sosyal güvenliği ve toplumsal den-
geyi sağlamaktır. Anayasanın 42 nci maddesinde devletin, durumları
sebebiyle özel eğitime ihtiyacı olanları topluma yararlı kılacak tedbir-
leri alacağı belirtilmiş olup, bu düzenleme devletin sosyal adaleti sağ-
lama görevi ve sosyal devlet olma niteliğinin de bir sonucudur.
16) Ayrıca konunun uluslararası boyutu incelendiğinde; Birleşmiş
Milletler Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleşmenin “Eğitim “başlıklı
24 üncü maddesinde; taraf devletlerin engellilerin eğitim hakkını ta-
nıyacağı, bu hakkın ömür boyu öğrenim imkânı sağlayacağı ifade edil-
miştir.
17) Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler de diğer normal öğ-
renciler gibi gereksinimlerini en iyi düzeyde karşılayacak eğitim hiz-
metlerinden yararlanma hakkına sahiptirler. Bütün öğrencilerin eğiti-
minde olduğu gibi yetersizliği olan öğrencilerin eğitiminde de, onların
ileride başkalarına bağımlı olmadan yaşamlarını sürdürmeleri, kendi
kendilerine yeterli duruma gelmeleri ve toplumla bütünleşmeleri için
eğitim imkânlarından iyi şekilde yararlanabilmeleri için performans-
ları dikkate alınarak doğru bir şekilde tanılanmaları, yerleştirilmele-
ri ve izlenmeleri gerekmektedir. Bununla birlikte eğitimlerinde daha
uygun düzenleme ve planlamaya yol gösterici olması için ortak özel-
liklerinin ve ihtiyaçlarının belirlenmesi, özelliklerine uygun olarak var
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 401