Page 459 - KDK
P. 459
amaçladığı eylemli değil, hukuksal eşitliktir. Aynı hukuksal
durumlar aynı, ayrı hukuksal durumlar ayrı kurallara bağlı tu-
tulursa Anayasa’nın öngördüğü eşitlik ilkesi çiğnenmiş olmaz.
Kişisel nitelikleri ve durumları özdeş olanlar için yasalarla değişik ku-
rallar konulamaz. “denilmektedir.
19. Anayasa Mahkemesinin 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve
Genel Sağlık Sigortası Kanununun bazı maddelerinin anaya-
saya aykırı olduğuna yönelik başvuru kapsamında mahkeme-
ce sigortalıların prim ödeme yükümlülüklerinin de Anayasa’ya
aykırı olup olmadığına ilişkin 15/12/2006 tarih E.2006/111 ve
K.2006/112 sayılı kararında, sosyal güvenlikle bireylerin istek ve
iradeleri dışında oluşan sosyal risklerin, kendilerinin ve geçindirmekle
yükümlü oldukları kişilerin üzerindeki gelir azaltıcı ve harcama artı-
rıcı etkilerini en aza indirmek, ayrıca sağlıklı ve asgari hayat standar-
dı güvencesinin gerçekleştirilebilmesi için sosyal güvenlik kuruluşları
oluşturularak, kişilerin yaşlılık, hastalık, malullük, kaza ve ölüm gibi
sosyal risklere karşı asgari yaşam düzeylerinin korunmasının amaç-
landığı, Sosyal Güvenlik Kurumunun amacına uygun olarak hiz-
met verebilmesinin sahip olduğu parasal kaynaklara bağlı ol-
duğu vurgulanmıştır.
C. Kamu Denetçisi Serpil ÇAKIN’ın Kamu Başdenetçisine
Önerisi
20. Kamu Denetçisi tarafından yapılan inceleme ve araştırma neti-
cesinde, idarece tesis edilen düzenlemenin hukuka uygun olduğu de-
ğerlendirilerek şikayetin reddi yönündeki öneri Kamu Başdenetçisine
sunulmuştur.
D. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlen-
dirme
21. Şikayet başvurucusu, 3 numaralı paragrafta açıklandığı üzere,
engelliler ile şehit yakını, vazife malulü ve gazi engelliler arasında or-
taya çıktığını iddia ettiği ayrımcı uygulamanın kaldırılmasını talep et-
mektedir.
22. Anayasanın 2 nci maddesinde Türkiye Cumhuriyetinin nitelik-
leri arasında sosyal devlet ilkesine yer verildiği, 5 inci maddesinde ise,
kişilerin ve toplumun refah, huzur ve mutluluğunu sağlama, kişinin
454 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU