Page 461 - KDK
P. 461

24. Bu bağlamda, Anayasa Mahkemesi kararında belirtildiği üze-
            re (Bknz: 18. prgrf) Anayasa’nın 10 uncu maddesindeki eşitlik ilke-
            si, birbiriyle aynı durumda olanlara ayrı kuralların uygulanmasını ve
            ayrıcalıklı kişi veya toplulukların yaratılmasını engellemektedir. 2010
            Anayasa değişikliği ile 10 uncu maddeye eklenen “Çocuklar, yaşlılar,
            özürlüler, harp ve vazife şehitlerinin dul ve yetimleri ile malul gaziler
            için alınacak tedbirler eşitlik ilkesine aykırı sayılmaz. “ifadesi aslında
            kanun önünde eşitliği aşan, haklar ve özgürlükler açısından dezavan-
            tajlı grupları toplumun diğer üyeleri ile eşitlemeye çalışan ve bu an-
            lamda fiili eşitliği sağlamaya yönelik bir düzenlemedir. Anayasa Mah-
            kemesinin “…Durum ve konumlarındaki özellikler, kimi kişiler
            ya da topluluklar için değişik kuralları geçerli kılabilir. Ancak
            kişisel nitelikler ve durumları özdeş olanların farklı kuralla-
            ra tabi tutulmaları, Anayasa’nın eşitlik ilkesine aykırılık oluş-
            turur. “(Anayasa Mahkemesinin 07/02/2008 tarihli ve E.2004/30,
            K.2008/55 sayılı kararı) ifadesi ve eşitsiz bir durumu ortadan kal-
            dırmak amacıyla gerçekleştirilen farklı muamelelerin İHAS’ın
            14 üncü maddesi ile koruma altında olduğu (Prof. Dr. Sibel İNCE-
            OĞLU (2013), İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi ve Anayasa, 3.Baskı İs-
            tanbul, s:477) hususu birlikte değerlendirildiğinde yukarıda anılan her
            bir dezavantajlı grup için, devletin farklı kurallar belirlemesinin eşitlik
            ilkesine aykırılık oluşturmayacağı sonucu da açıktır.
               25. Diğer yandan, Yasama Organı “Yasamanın Genelliği İlkesi “çer-
            çevesinde ve Anayasaya aykırı olmamak koşuluyla yasama organının
            istediği her konuda ayrıntılı düzenleme yapma hususunda takdir
            hakkına sahip bulunmaktadır. Bu doğrultuda devletimiz, şehit ve
            gazilerimizin fedakarlıkları sayesinde hür, bağımsız ve güven
            içinde yaşadığımız ülkemizde varlığını borçlu olduğumuz şehit
            varisleri ile malul gazilere ölüm yardımı ve harcırah ödemesi,
            nakdi tazminat, vazife malulü aylığı, derece yükseltilmesi ve
            kademe ilerlemesi, sağlık hizmetlerinde katılım payı ve ilave
            ücret alınmaması, ulaşım araçlarından ücretsiz yararlanma,
            genel sağlık sigortası primi alınmaması, faizsiz konut kre-
            disi verilmesi, mesken, gelir ve gümrük vergisi muafiyetleri,
            elektrik ve su ücretlerinde indirim, hususi damgalı pasaport
            gibi imkanlar sağlamaktadır. (Kamu Başdenetçisinin, 2015/785






           456   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   456   457   458   459   460   461   462   463   464   465   466