Page 464 - KDK
P. 464

için artırma gayretinde olduğuna dair bireyleri ikna etmesi, bireylerin
            de devlete karşı bu çabanın varlığına dair güven duyması gerekliliğinin
            göz ardı edilmemesidir.
               30.  Son yıllarda yapılan olumlu düzenlemelerle devlet imkanları
            ölçüsünde, çocuklara eğitim, sağlık, çocuk işçiliği, şikayet hakkı gibi
            konularda; yaşlılara 65 yaş maaşı, evde bakım parası yardımı, toplu
            taşım  araçlarını  ücretsiz kullanma konularında;  engellilere ulaşım,
            sağlık, çalışma ve istihdam, siyasi ve kamusal hayata katılım, habilitas-
            yon ve rehabilitasyon, eğitim alanlarında; son olarak şehit yakınları
            ve vazife malulü ile gazilere de hemen hemen aynı konularda mil-
            letlerarası  mevzuat  hükümleri doğrultusunda  olumsuz sayılabilecek
            yönlerini gidermeye yönelik düzenlemeler yapmaktadır. Bu noktada
            dikkat edilmesi gereken husus, dezavantajlı kabul edilen kişi ve top-
            lulukların kendine özgü bir hukuki konuma sahip olup olmadıkları ve
            buna bağlı olarak da farklı kurallara tabi olabileceği gerçeğidir. Devle-
            tin bu kuralları düzenlerken ulusal ve uluslararası mevzuat hükümleri
            doğrultusunda insan hakları temelinde hareket ederek, titiz ve hassas
            bir değerlendirme süzgecinden geçirmesi eşitlik ilkesinin uygulanması
            sırasında ortaya çıkacak sorunları asgari seviyeye indirebilecektir.

               31. Şikayet konusu ile ilgili olarak Engelliler Konfederasyonu,
            5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanunun 15.1. numaralı paragrafta
            yer alan maddesinde, “Doğrudan Ayrımcılık “tanımına atıfta buluna-
            rak SUT’da düzenlenen her iki listede anılan kişilerin engelli olduğu,
            bu kişilerin Sosyal Güvenlik Kurumuna tabi olduğu ve söz konusu ki-
            şilerin aynı tıbbi malzemelere ihtiyacı olduğundan hareketle,
            doğrudan ayrımcılığın söz konusu olduğu görüşünü ileri sür-
            müştür.  Ancak, yukarıda yapılan açıklamalar  doğrultusunda, 3713
            sayılı  Terörle  Mücadele  Kanunu kapsamında  olan kişilere  tanınan
            haklar engellilik durumuna göre değil, yararlandıkları kanun hükmü-
            ne göre getirilmiştir. Doğrudan ayrımcılık tanımı bağlamında şikayet
            konusuna yaklaşıldığı takdirde, ayrı statülerin gereği olarak SUT’da
            gerçekleştirilen farklı düzenlemelerin “karşılaştırılabilir “olması müm-
            kün gözükmemektedir. Bu itibarla yukarıdaki anlatılan gerekçelerle
            konfedarasyonun görüşüne katılmak mümkün olamamıştır.

               32. Bununla birlikte, şikayet dilekçesinde bahsedilen SUT’da
            adı geçen tekerlekli sandalye, akülü araba ve bası yastığı





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  459
   459   460   461   462   463   464   465   466   467   468   469