Page 482 - KDK
P. 482
eşitliğin bozulduğu hallerde, dezavantajlı kişi lehine eşitliği sağlamak
amacıyla mümkün olmaktadır. Bu yönüyle konu ele alındığında, top-
lumdaki diğer bireylerle aynı koşullarda toplu taşıma araçlarına rahat-
lıkla binebilecek ve araç kullanabilecek engellilerin gerçek anlamda de-
zavantaj yaşayan engellilerle aynı muafiyetlerden yararlandırılmasının
yine Anayasanın 10. maddesinde yer alan hiçbir kişiye ya da zümreye
ayrıcalık tanınamaz ilkesiyle çelişen bir uygulama olacağı değerlendi-
rilmiştir.
24. Özel Tüketim Vergisi Kanunu kapsamında %90’ın üzerinde
olan engellilere getirilen bu istisnanın temel dayanağı engellinin araç
kullanamamasıdır. Bu doğrultuda Karayolları Trafik Yönetmeliğinin
53. Maddesi ç bendinde “Özel tertibatı olmayıp, engellilik derecesi % 90
ve üzeri olan malul ve engelliler tarafından Özel Tüketim Vergisinden muaf
olarak bizzat ithal edilen araçların tescil belgelerine ve bilgisayar kayıtla-
rına, “Araç sahibi engelli kişinin eşi, kanuni mümessili ile üçüncü dereceye
kadar kan ve sıhri hısımlarından bir sürücü veya noterce düzenlenmiş iş
akdine bağlı olarak istihdam edilen bir sürücü tarafından kullanılması zo-
runlu olup, beş yıl içerisinde Özel Tüketim Vergisi ödenmeden devri, satışı,
hibesi, intifasının mülkiyeti muhafaza kaydıyla veya sair şekillerde akden
devri, tasarruf hakkının vekâletname ile devredilmesi, kiralanması, ödünç
verilmesi yasaktır. “görüleceği üzere, %90’ın üzerinde engeli bulunan
ve ÖTV istisnasından kişinin kendisinin araç kullanamayacak durum-
da olan engellileri kapsadığı görülmüştür.
25. Sosyal engelleri kaldırarak insanın maddi ve manevi gelişimini
sağlamak üzere gerekli şartları temin etmek, engellilerin toplum ha-
yatına tam uyum sağlamaları ve korunmaları için gerekli tedbirleri al-
mak sosyal devletin görevleri arasında sayılarak hükme bağlanmıştır.
Özel Tüketim Vergisi Kanunu kapsamında %90’ın altında engellilere
yönelik ÖTV uygulaması, sadece ve sadece özel bir hareket ettirici ter-
tibat olması koşuluyla araç kullanabilecek engellileri kapsamaktadır.
Mevzuata göre bu araçların da araç sahibi tarafından kullanılabileceği,
araçlarda yapılacak tertibatın getireceği maliyet göz önünde bulundu-
rulduğunda, bu maliyetlerin yükünün bir dezavantaj olarak bireylerin
araç kullanımında engel oluşturduğu, araç kullanan bireylere kıyasla
bozulan eşitliğin sağlanmaya çalışıldığı düşünülmüştür.
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 477