Page 483 - KDK
P. 483

26.  Engelli araçlarına uygulanan vergi muafiyetleri bakımından
            vergi istisnasının her ne kadar ortopedik engellilere ayrıcalık tanındığı
            varsayımıyla engel türüne göre belirlenmesinden olduğunu düşündür-
            se de, burada amacın bu bireylerin araçlarında yapılacak özel tertibat
            uygulamaları ile toplu yaşama katılmalarının sağlanmasıdır. Yasa hük-
            münün engellilerin engellilik çeşidine göre ayrım yapılmasını öngören
            bir amaç gütmesinin söz konusu olmayacağı değerlendirilmiştir.

               27. T.C. Anayasasının 2 nci maddesinde Türkiye Cumhuriyetinin
            nitelikleri arasında sosyal devlet ilkesine yer verildiği, 5 inci madde-
            sinde ise, kişilerin ve toplumun refah, huzur ve mutluluğunu sağlama,
            kişinin temel hak ve hürriyetlerini, sosyal hukuk devleti ve adalet ilke-
            leriyle bağdaşmayacak surette sınırlayan siyasal, ekonomik ve sosyal
            engelleri kaldırma ve insanın maddi ve manevi varlığının gelişmesi
            için gerekli şartları hazırlamaya çalışmanın devletin temel amaç ve
            görevleri arasında sayıldığı dikkate alındığında, konunun sosyal dev-
            let ilkesi çerçevesinde ele alınması gerekliliği söz konusudur. “Sosyal
            devlet “ilkesine ilişkin olarak Anayasa Mahkemesi kararlarında ege-
            men olan görüşe göre sosyal devletin görevi, kişinin onurlu bir yaşam
            sürdürmesi, maddi ve manevi varlığını bu yönde geliştirmesi için ge-
            çerli koşulları oluşturması, güçsüzleri güçlüler karşısında koruyarak
            gerçek eşitliği, yani sosyal adaleti, sosyal gönenci, sosyal güvenliği ve
            toplumsal dengeyi sağlamaktır. (Kamu Başdenetçisinin, 2015/1138
            şikayet no.lu ve 03/07/2015 tarihli Ret Kararı, 17 nci  paragraf)
               28. Bu bağlamda, Anayasa Mahkemesi kararında belirtildiği üze-
            re (Bknz: 15. prgrf) Anayasa’nın 10 uncu maddesindeki eşitlik ilke-
            si, birbiriyle aynı durumda olanlara ayrı kuralların uygulanmasını
            ve ayrıcalıklı kişi veya toplulukların yaratılmasını engellemektedir.
            2010 Anayasa değişikliği ile 10 uncu maddeye eklenen “Çocuklar, yaş-
            lılar, özürlüler, harp ve vazife şehitlerinin dul ve yetimleri ile malul
            gaziler için alınacak tedbirler eşitlik ilkesine aykırı sayılmaz. “ifadesi
            aslında kanun önünde eşitliği aşan, haklar ve özgürlükler açısından
            dezavantajlı  grupları toplumun  diğer  üyeleri  ile eşitlemeye  çalışan
            ve bu anlamda fiili eşitliği sağlamaya yönelik bir düzenlemedir. Ana-
            yasa Mahkemesinin  “…Durum ve konumlarındaki özellikler,
            kimi kişiler ya da topluluklar için değişik kuralları geçerli kı-
            labilir. Ancak kişisel  nitelikler ve  durumları özdeş  olanların
            farklı kurallara tabi tutulmaları, Anayasa’nın eşitlik ilkesine




           478   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   478   479   480   481   482   483   484   485   486   487   488