Page 483 - KDK
P. 483
26. Engelli araçlarına uygulanan vergi muafiyetleri bakımından
vergi istisnasının her ne kadar ortopedik engellilere ayrıcalık tanındığı
varsayımıyla engel türüne göre belirlenmesinden olduğunu düşündür-
se de, burada amacın bu bireylerin araçlarında yapılacak özel tertibat
uygulamaları ile toplu yaşama katılmalarının sağlanmasıdır. Yasa hük-
münün engellilerin engellilik çeşidine göre ayrım yapılmasını öngören
bir amaç gütmesinin söz konusu olmayacağı değerlendirilmiştir.
27. T.C. Anayasasının 2 nci maddesinde Türkiye Cumhuriyetinin
nitelikleri arasında sosyal devlet ilkesine yer verildiği, 5 inci madde-
sinde ise, kişilerin ve toplumun refah, huzur ve mutluluğunu sağlama,
kişinin temel hak ve hürriyetlerini, sosyal hukuk devleti ve adalet ilke-
leriyle bağdaşmayacak surette sınırlayan siyasal, ekonomik ve sosyal
engelleri kaldırma ve insanın maddi ve manevi varlığının gelişmesi
için gerekli şartları hazırlamaya çalışmanın devletin temel amaç ve
görevleri arasında sayıldığı dikkate alındığında, konunun sosyal dev-
let ilkesi çerçevesinde ele alınması gerekliliği söz konusudur. “Sosyal
devlet “ilkesine ilişkin olarak Anayasa Mahkemesi kararlarında ege-
men olan görüşe göre sosyal devletin görevi, kişinin onurlu bir yaşam
sürdürmesi, maddi ve manevi varlığını bu yönde geliştirmesi için ge-
çerli koşulları oluşturması, güçsüzleri güçlüler karşısında koruyarak
gerçek eşitliği, yani sosyal adaleti, sosyal gönenci, sosyal güvenliği ve
toplumsal dengeyi sağlamaktır. (Kamu Başdenetçisinin, 2015/1138
şikayet no.lu ve 03/07/2015 tarihli Ret Kararı, 17 nci paragraf)
28. Bu bağlamda, Anayasa Mahkemesi kararında belirtildiği üze-
re (Bknz: 15. prgrf) Anayasa’nın 10 uncu maddesindeki eşitlik ilke-
si, birbiriyle aynı durumda olanlara ayrı kuralların uygulanmasını
ve ayrıcalıklı kişi veya toplulukların yaratılmasını engellemektedir.
2010 Anayasa değişikliği ile 10 uncu maddeye eklenen “Çocuklar, yaş-
lılar, özürlüler, harp ve vazife şehitlerinin dul ve yetimleri ile malul
gaziler için alınacak tedbirler eşitlik ilkesine aykırı sayılmaz. “ifadesi
aslında kanun önünde eşitliği aşan, haklar ve özgürlükler açısından
dezavantajlı grupları toplumun diğer üyeleri ile eşitlemeye çalışan
ve bu anlamda fiili eşitliği sağlamaya yönelik bir düzenlemedir. Ana-
yasa Mahkemesinin “…Durum ve konumlarındaki özellikler,
kimi kişiler ya da topluluklar için değişik kuralları geçerli kı-
labilir. Ancak kişisel nitelikler ve durumları özdeş olanların
farklı kurallara tabi tutulmaları, Anayasa’nın eşitlik ilkesine
478 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU