Page 77 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 77

yasa karşısında eşitliğin çiğnenmesi yasaklanmıştır. “ ifadelerine yer ve-
              rilmiştir.
                 41. Bununla birlikte Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’nun E:2012/21-
              17 K:2012/230 numaralı kararında “... Gerçekten de somut olayda izle-
              nildiği gibi, Sosyal Güvenlik Kurumları arasında norm ve standart birliği
              bulunmamaktadır. Sosyal Güvenlik Kurumları arasında, yalnızca aylıkla-
              rın seviyesi bakımından değil, koruma kapsamına alınan tehlikeler ve hak
              kazanma  şartları  bakımından  da  farklılıklar  olduğu  belirgindir.    Önem-
              li olan, hangi kurum olursa olsun, aynı külfete katlanan insanların aynı
              haklara sahip olmasının sağlanması olmalıdır. Esasen; Sosyal Güvenlik
              Kurumları’nın görevi Sosyal Sigorta Kanunları çerçevesinde kapsama al-
              dıkları kişileri koruma garantisini sağlamaktır. Sigorta hukukunda amaç,
              yüksek standartta sosyal güvenlik sağlayan bir sistemin oluşturulmasıdır.
              Yine, sosyal sigortalar külfet  nimet dengesi üzerine kurulan kurumlardır. O
              nedenle, külfetin (çalışıp primleri ödemek) karşılığının alınmaması sosyal
              güvenlik sisteminin   amacıyla bağdaşmaz ve böyle bir uygulamada kabul
              edilemez.  Buna, aksi bir yorum, sisteme duyulan güveni ortadan kaldırır.
              En önemlisi, yükümlülüklerini zamanında yerine getirenlerin bir anlamda
              cezalandırılması olur ki, bu sosyal adalet duygusunu zedeler. “ ifadelerine
              yer verilmiştir.
                 42. Dolayısıyla gerek Anayasanın ilgili hükümleri gerekse bahsi ge-
              çen sözleşme hükümleri ile Anayasa Mahkemesi’nin ve Yargıtay Hu-
              kuk Genel Kurulu’nun yukarıda belirtilen kararları çerçevesinde, sos-
              yal hukuk devleti, sosyal adaleti ve sosyal güvenliği   sağlamakla   ve
              herkes   için   insan   onuruna   yaraşır asgari   bir yaşam   düzeyini
              gerçekleştirmekle   yükümlü, çalışanlarını koruyan, milli gelirin adale-
              te uygun biçimde dağıtılması için gereken önlemleri  alan,  güçsüzleri
              güçlüler karşısında koruyan devlet olup “sosyal devlet” niteliği gere-
              ğince, çalışanların emeklilik dönemlerinde yaşlanmalarından dolayı
              devlet tarafından korunmalarının  amaçlandığı  anlaşılmaktadır.
                 43.  Sonuç olarak, yukarıda bahsi geçen Yargıtay kararlarında da
              vurgulandığı üzere, yaşlılık aylıkları arasında var olan farklılıkların,
              yasa koyucu tarafından yapılacak düzenlemelerle giderilmesi gerek-
              tiği kanaatine varılmış olup, bu kapsamda yürütülecek çalışmalarda
              ilgili idare tarafından yaşlılık aylığına hak kazanına koşulları ve sağla-
              nan yardımlardaki farklılıkların, sosyal güvenlik sisteminin aktüeryal





             76   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82