Page 77 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 77
yasa karşısında eşitliğin çiğnenmesi yasaklanmıştır. “ ifadelerine yer ve-
rilmiştir.
41. Bununla birlikte Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’nun E:2012/21-
17 K:2012/230 numaralı kararında “... Gerçekten de somut olayda izle-
nildiği gibi, Sosyal Güvenlik Kurumları arasında norm ve standart birliği
bulunmamaktadır. Sosyal Güvenlik Kurumları arasında, yalnızca aylıkla-
rın seviyesi bakımından değil, koruma kapsamına alınan tehlikeler ve hak
kazanma şartları bakımından da farklılıklar olduğu belirgindir. Önem-
li olan, hangi kurum olursa olsun, aynı külfete katlanan insanların aynı
haklara sahip olmasının sağlanması olmalıdır. Esasen; Sosyal Güvenlik
Kurumları’nın görevi Sosyal Sigorta Kanunları çerçevesinde kapsama al-
dıkları kişileri koruma garantisini sağlamaktır. Sigorta hukukunda amaç,
yüksek standartta sosyal güvenlik sağlayan bir sistemin oluşturulmasıdır.
Yine, sosyal sigortalar külfet nimet dengesi üzerine kurulan kurumlardır. O
nedenle, külfetin (çalışıp primleri ödemek) karşılığının alınmaması sosyal
güvenlik sisteminin amacıyla bağdaşmaz ve böyle bir uygulamada kabul
edilemez. Buna, aksi bir yorum, sisteme duyulan güveni ortadan kaldırır.
En önemlisi, yükümlülüklerini zamanında yerine getirenlerin bir anlamda
cezalandırılması olur ki, bu sosyal adalet duygusunu zedeler. “ ifadelerine
yer verilmiştir.
42. Dolayısıyla gerek Anayasanın ilgili hükümleri gerekse bahsi ge-
çen sözleşme hükümleri ile Anayasa Mahkemesi’nin ve Yargıtay Hu-
kuk Genel Kurulu’nun yukarıda belirtilen kararları çerçevesinde, sos-
yal hukuk devleti, sosyal adaleti ve sosyal güvenliği sağlamakla ve
herkes için insan onuruna yaraşır asgari bir yaşam düzeyini
gerçekleştirmekle yükümlü, çalışanlarını koruyan, milli gelirin adale-
te uygun biçimde dağıtılması için gereken önlemleri alan, güçsüzleri
güçlüler karşısında koruyan devlet olup “sosyal devlet” niteliği gere-
ğince, çalışanların emeklilik dönemlerinde yaşlanmalarından dolayı
devlet tarafından korunmalarının amaçlandığı anlaşılmaktadır.
43. Sonuç olarak, yukarıda bahsi geçen Yargıtay kararlarında da
vurgulandığı üzere, yaşlılık aylıkları arasında var olan farklılıkların,
yasa koyucu tarafından yapılacak düzenlemelerle giderilmesi gerek-
tiği kanaatine varılmış olup, bu kapsamda yürütülecek çalışmalarda
ilgili idare tarafından yaşlılık aylığına hak kazanına koşulları ve sağla-
nan yardımlardaki farklılıkların, sosyal güvenlik sisteminin aktüeryal
76 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU