Page 297 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 297
D. Kamu Denetçisi Abdullah Cengiz MAKAS’ın İnceleme ve
Araştırma Bulguları
6. Konu kapsamında Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı ile yazış-
ma yapılmış olup, ilgili idarelerin açıklamalarına 4 numaralı paragrafta
yer verilmiştir.
III. HUKUKİ DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE
A. İlgili Mevzuat
7. T.C. Anayasasının “Sosyal Güvenlik Hakkı” başlıklı 60 ıncı mad-
desinde; “herkesin, sosyal güvenlik hakkına sahip olduğuna” vurgu ya-
pılmış, “Devletin İktisadî ve Sosyal Ödevlerinin Sınırları” başlıklı 65
inci maddesinde ise; “devletin, sosyal ve ekonomik alanlarda Anayasa
ile belirlenen görevlerini, bu görevlerin amaçlarına uygun öncelikleri
gözeterek malî kaynaklarının yeterliliği ölçüsünde yerine getireceği”
ifade edilmiştir.
8. Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nun 10 Aralık 1948 tarih ve
217 A(III) sayılı Kararıyla ilan edilen İnsan Hakları Evrensel Beyan-
namesinin 22 nci, Türkiye’nin de taraf olduğu BM Genel Kurulu’nun
16/12/1966 tarihli ve 2200 A2 (XXI) sayılı Kararıyla kabul edilen Eko-
nomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Uluslararası Sözleşmesi’nin 9 uncu
ve 12 nci maddeleri ile 27/9/2006 tarihli ve 5547 sayılı Kanunla onay-
lanması uygun bulunan Gözden Geçirilmiş Avrupa Sosyal Şartının 12
nci maddesinde; sosyal güvenlik hakkının vazgeçilemez bir te-
mel hak olduğuna vurgu yapılmıştır.
9. Mülga 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu’nun Geçici 81 inci
maddesinin B) bendinde emeklilikte kademeli geçiş hükümlerine yer
verilmiştir.
10. 5510 sayılı Kanunun “Yaşlılık sigortasından sağlanan haklar
ve yararlanma şartları” başlıklı 28 inci maddesinde (Değişik fıkra:
17/4/2008-5754/16 md.), “Yukarıdaki fıkralarda belirtilen yaşlılık
aylıklarından yararlanabilmek için, 4 üncü maddenin birinci fıkrası-
nın (a) bendinde belirtilen sigortalının çalıştığı işten ayrıldıktan
sonra yazılı istekte bulunmaları şarttır.” hükmüne yer verilmiş-
tir.
296 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU