Page 39 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 39

yapılarak, eğitime devam hakkı verileceği şeklinde bir uygula-
              maya geçilmiştir. Ancak Sosyal Güvenlik Kurumu Yönetim Ku-
              rulunca lisans öğrenimine hazırlık programının ardından 3.
              sınıfa kaydedilme uygulamasının kaldırıldığı gözetilmeksizin
              2014 tarihli kararında da aynı uygulamaya devam edilmiştir.
                 32. Somut olayda; şikayetçi öğrencinin idareye başvurduğu tarih
              itibariyle devam ettiği hazırlık sınıfı,  “Yükseköğretim Kurumlarında
              Yabancı Dil Eğitim Öğretim ve Yabancı Dille Eğitim– Öğretim Yapılma­
              sında Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik” kapsamında devam edilen
              hazırlık sınıfıdır. Yabancı dil hazırlık sınıflarına kayıt yaptırmaksızın
              doğrudan lisans eğitimine başlamak, öğrencilerin tercihine bırakılmış
              bir durum olmayıp yabancı dil hazırlık sınıfının başarıyla tamamlan-
              masının ardından doğrudan 3. sınıftan başlatılma gibi bir zorunluluk
              da bulunmamakta, bu süreç 18 numaralı paragrafta açıklandığı üzere,
              ilgili yükseköğretim kurumları senatoları tarafından belirlenen
              esaslar dâhilinde yürütülmektedir. Ayrıca 20- 21 numaralı paragraf-
              larda açıklanan Danıştay kararlarında da, dikey geçişle geçilen
              lisans eğitiminin ikinci bir yükseköğrenimde geçen süreler gibi
              değerlendirilemeyeceği, bir üst düzeyde öğrenime devam ola-
              rak değerlendirileceği hususları açıklığa kavuşturulmuştur.
                 33. 5510 sayılı Kanun öncesi dönemde şikâyete konu olan
              husus, SSK ve Bağ  Kur kapsamındaki erkek yetimler için de-
              ğerlendirildiğinde ise, 506 ve 1479 sayılı Kanunlar çerçevesin-
              de erkek yetimlere yükseköğrenim görmeleri halinde 25 yaş-
              larını doldurana kadar yetim aylığı ödenmeye devam edildiği
              “ikinci bir yükseköğrenim” yapılması halinin sınırlandırıcı bir
              sebep olarak sayılmadığı görülmektedir. Yine 5510 sayılı Kanun
              ile birlikte herhangi bir ayrım olmaksızın 4/1  -a ve 4/1  -b bentleri kap-
              samında sigortalı sayılanların erkek yetimleri ile ilk defa 5510 sayılı
              Kanunun yürürlüğe girmesinden sonra 4/1  -c bendine tabi olan sigor-
              talıların erkek yetimlerinin yükseköğrenim gördükleri takdirde 25 ya-
              şına kadar yetim aylığı almaya devam edebilecekleri, “ikinci bir yük-
              seköğrenim” yapılması halinin sınırlandırıcı sebep olarak sayılmadığı
              anlaşılmaktadır.

                 34.  Dolayısıyla hâlihazırda 5434 sayılı Kanunun ilgili maddesin-
              de zaten ikinci bir yükseköğrenim yapılması hali, (506 ve 1479 sayılı





             38   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44