Page 39 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 39
yapılarak, eğitime devam hakkı verileceği şeklinde bir uygula-
maya geçilmiştir. Ancak Sosyal Güvenlik Kurumu Yönetim Ku-
rulunca lisans öğrenimine hazırlık programının ardından 3.
sınıfa kaydedilme uygulamasının kaldırıldığı gözetilmeksizin
2014 tarihli kararında da aynı uygulamaya devam edilmiştir.
32. Somut olayda; şikayetçi öğrencinin idareye başvurduğu tarih
itibariyle devam ettiği hazırlık sınıfı, “Yükseköğretim Kurumlarında
Yabancı Dil Eğitim Öğretim ve Yabancı Dille Eğitim– Öğretim Yapılma
sında Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik” kapsamında devam edilen
hazırlık sınıfıdır. Yabancı dil hazırlık sınıflarına kayıt yaptırmaksızın
doğrudan lisans eğitimine başlamak, öğrencilerin tercihine bırakılmış
bir durum olmayıp yabancı dil hazırlık sınıfının başarıyla tamamlan-
masının ardından doğrudan 3. sınıftan başlatılma gibi bir zorunluluk
da bulunmamakta, bu süreç 18 numaralı paragrafta açıklandığı üzere,
ilgili yükseköğretim kurumları senatoları tarafından belirlenen
esaslar dâhilinde yürütülmektedir. Ayrıca 20- 21 numaralı paragraf-
larda açıklanan Danıştay kararlarında da, dikey geçişle geçilen
lisans eğitiminin ikinci bir yükseköğrenimde geçen süreler gibi
değerlendirilemeyeceği, bir üst düzeyde öğrenime devam ola-
rak değerlendirileceği hususları açıklığa kavuşturulmuştur.
33. 5510 sayılı Kanun öncesi dönemde şikâyete konu olan
husus, SSK ve Bağ Kur kapsamındaki erkek yetimler için de-
ğerlendirildiğinde ise, 506 ve 1479 sayılı Kanunlar çerçevesin-
de erkek yetimlere yükseköğrenim görmeleri halinde 25 yaş-
larını doldurana kadar yetim aylığı ödenmeye devam edildiği
“ikinci bir yükseköğrenim” yapılması halinin sınırlandırıcı bir
sebep olarak sayılmadığı görülmektedir. Yine 5510 sayılı Kanun
ile birlikte herhangi bir ayrım olmaksızın 4/1 -a ve 4/1 -b bentleri kap-
samında sigortalı sayılanların erkek yetimleri ile ilk defa 5510 sayılı
Kanunun yürürlüğe girmesinden sonra 4/1 -c bendine tabi olan sigor-
talıların erkek yetimlerinin yükseköğrenim gördükleri takdirde 25 ya-
şına kadar yetim aylığı almaya devam edebilecekleri, “ikinci bir yük-
seköğrenim” yapılması halinin sınırlandırıcı sebep olarak sayılmadığı
anlaşılmaktadır.
34. Dolayısıyla hâlihazırda 5434 sayılı Kanunun ilgili maddesin-
de zaten ikinci bir yükseköğrenim yapılması hali, (506 ve 1479 sayılı
38 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU