Page 41 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 41

13 üncü maddesi gereği ancak bu hususun yine kanun ile düzenlen-
              mesine bağlıdır. Kanunun açıkça düzenlemediği bir alanda, yönetim
              kurulu kararları ile hakkın kullanımını sınırlandıracak mahiyette ilave
              koşullar aranması, üst hukuk normları ile tanınan hakların alt düzen-
              lemelerle geri alınması sonucunu doğurur ki bu durum hukukun genel
              ilkelerine aykırıdır.
                 37. Kabul edilmektedir ki maddi hukuk; her zaman, hayatın deği-
              şen sosyal akışı içinde gelişen tüm olayları ve ayrıntıları kurallaştırma
              gücüne sahip değildir. Somut dosya özelinde, 18 numaralı paragraf-
              ta yazılı Yönetmelik hükmünün zaman içinde birçok kez değişikliğe
              uğradığı göz önünde bulundurulduğunda, geçmişte üniversite okuyan
              kişi sayısı da göz önünde tutularak bir değerlendirme yapılabilirken,
              kanunun açıkça düzenlemediği bir alanı, bilgiye erişim olanaklarının
              arttığı ve yükseköğrenime çeşitli sınavlarla devam hakkının verildiği
              ve bu hakkın her üniversitenin senatosunca belirlenen şartlar dâhilin-
              de gerçekleştirilmesine olanak veren yükseköğrenim mevzuatının var-
              lığı değerlendirmeksizin sınırlandırılmasının da hukuka aykırı olduğu
              kanaatine varılmıştır.
                 38. 5434 sayılı Kanunun 74 üncü maddesi hükmünün yükseköğ-
              renim yapan yetim erkek çocuklara 25 yaşına kadar yetim aylığı bağ-
              lamasının nedeninin, yasa koyucunun yükseköğrenim görmeyi teşvik
              etmek ve aldığı bu önlemle yükseköğrenim görmeyi özendirmek ol-
              duğu açık iken, mevcut yükseköğrenim mevzuatı dikkate alındığında
              şikayetçinin “ikinci bir yükseköğrenim” yapmadığı, “bir üst düzeyde
              öğrenim” yaptığı ve bu yükseköğrenimine de ilgili üniversitenin belir-
              lediği kurallar çerçevesinde devam ettiği anlaşıldığından; dikey geçiş
              sınavı ile yükseköğrenimine devam eden yetim erkek çocuklarına aylık
              bağlanması için İdarenin aldığı Yönetim Kurulu kararı doğrultusunda
              3. sınıfa gelme ya da doğrudan 3. sınıfa kaydolma şartını aramasının
              hukuka ve hakkaniyete uygun olmadığı tespit edilmiştir. İdarenin bu
              yanlış uygulamadan yeni bir karar almak suretiyle her zaman dönebi-
              leceği hususunda da kuşku bulunmamaktadır. Sayılan tüm bu gerekçe-
              lerle, İdarenin şikayetçinin yetim aylığının kesilmesine yönelik işlemi
              hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğundan şikayetçinin yetim aylığının
              kesilmesine ilişkin işlemin İdarece geri alınması ve şikayetçinin mağ-
              duriyetinin makul sürede giderilmesi için yeni bir işlem tesisi yönünde
              İdareye tavsiyede bulunmak gerekmiştir.




             40   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46