Page 365 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 365
kapsamında yürütülmesinin sağlanması için düzenleme yapılması hu-
susunda Sağlık Bakanlığı’na tavsiyede bulunulmasını diğer talepler yö-
nünden ise şikayetin reddini önermiştir.
C. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlen-
dirme
13) 2709 sayılı T.C. Anayasasının 56 ncı maddesinde, Devle-
tin, herkesin hayatını, beden ve ruh sağlığı içinde sürdürmesini sağ-
lamak; insan ve madde gücünde tasarruf ve verimi artırarak, işbirli-
ğini gerçekleştirmek amacıyla sağlık kuruluşlarını tek elden planlayıp
hizmet vermesini düzenlemekle görevli olduğu hüküm altına alınmış-
tır. 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Gö-
revleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesi ile
Anayasada Devlete yüklenen bu görev Sağlık Bakanlığı’na verilmiştir.
Anayasanın 41 inci maddesinde de ailenin Türk toplumunun temeli
olduğu vurgulandıktan sonra, Devletin ailenin huzur ve refahı için ge-
rekli tedbirleri alacağı düzenlenmesine yer verilmiştir.
14) 20. yüzyılın ilk çeyreğinden itibaren ortaya çıkan ve 1960’lı yıl-
larda birçok ülkede sosyoekonomik dinamiklere de bağlı olarak, farklı
isim ve modellerle de olsa birinci basamak sağlık hizmetleri alanında
uygulama yapan Aile Hekimi kavramı Türkiye’de ilk kez tüm dünya ile
eş zamanlı olarak 1970’li yılların ortalarında tartışılmaya başlanmış,
1990 sonrası birçok resmi dokümanda; Kalkınma Planları, Acil Eylem
Planı ve 2003 yılı başında hazırlanarak kamuoyuna duyurulan “Sağ-
lıkta Dönüşüm Programı”nda yerini almıştır. (“Aile hekimlerinin, aile
hekimliği uygulması hakkındaki görüşleri: Bir anket çalışması», Aktaş
E.Ö. ve Çakır G., Ege Tıp Dergisi/Ege Journal of Medicine 51(1):21 29,
2012)
15) Türkiye’de “Sağlıkta Dönüşüm Programı”nın bir parçası olan
“Aile Hekimliği Uygulaması” ile genel olarak, toplumun sağlık düze-
yinin yükseltilmesi, kaynaklarımızın etkin şekilde kullanılarak daha
fazla hizmet sunulması, tüm bireylerin sağlık hizmetlerine ihtiyaçla-
rı ölçüsünde ulaşımlarının sağlanması, kır kent ve doğu batı arasında
sağlık hizmetlerine erişim ve sağlık göstergeleri açısından farklılıkla-
rın azaltılması hedeflenmiştir. Bireye yönelik koruyucu sağlık hiz-
metleri ile birinci basamak tanı ve tedavi hizmetlerinin birey-
lerin kendi seçeceği, kolayca erişebileceği, herhangi bir engelle
364 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU