Page 368 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 368

ulaşılmıştır. Dolayısıyla idarenin takdir yetkisini kullanırken
            bu hususu göz önünde bulundurması daha da önem kazanmak-
            tadır.
               21) Her ne kadar şikâyetçi imzalamış olduğu sözleşme ile kendisi-
            ne yapılacak ödemeler ve kesintilerde Sözleşme Yönetmeliği hüküm-
            lerinin uygulanacağını, bunun dışında herhangi bir ad altında başka
            bir ödeme yapılmayacağını, sözleşmede hüküm bulunmayan hâllerde
            Kanun, Uygulama Yönetmeliği ve Sözleşme Yönetmeliği hükümleri-
            nin uygulanacağını kabul etmişse de ve şikâyetçinin aile hekimliğini
            seçtiği tarihteki nüfus yapısı ile şikâyette bulunduğu tarihteki nüfus
            yapısı arasında kayda değer bir değişiklik olmadığı idare tarafından
            belirtilmişse de, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu yetkilileri ile 9/4/2015
            tarihinde Kamu Denetçiliği Kurumu’nda yapılan toplantı esnasında
            ve sonrasında Kurumumuza iletilen bilgi ve belgelerin incelenmesin-
            den, şikayetçi ile aynı aile sağlığı merkezinde görev yapan diğer
            aile hekimlerinin Mart ayı maaşa esas nüfus verileri incelen-
            diğinde şikayetçiden önce göreve başlayan ...’nin 1616, ...’nün
            1116, şikayetçi ile aynı tarihte göreve başlayan ...’nın 1095 ve
            şikayetçiden sonra göreve başlayan ...’nın 329  gezici hizmet
            nüfusu olduğu ve bu nüfus karşılığında hekimlere 185 ila 990
            TL arasında değişen ödemede bulunulduğu gözetildiğinde, 11
            numaralı paragrafta yer verilen ilgili mevzuat hükümleri, 6/3
            numaralı paragrafta yer verilen İdarenin açıklamaları ile 20
            numaralı paragrafta yer verilen tespitler doğrultusunda gezici
            hizmet nüfusu dağılımının hekimler arasında yeniden gözden
            geçirilmesinin hukuka ve hakkaniyete uygun olacağı değerlen-
            dirilmiştir.
               C. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme;

               22) Hasta ve hasta yakınlarının sahip olduğu en temel hasta hakkı
            olan “hekim seçme hakkı”; hastanın sağlık çalışanını seçmesi ve değiş-
            tirmesi, böylece teşhis ve tedavilerinde katılımcı rol oynaması şeklinde
            ifade edilmektedir. Bu hak, 1981 yılında Dünya Tabipler Birliği tarafın-
            dan yayımlanmış olan Lizbon Bildirgesinin birinci maddesinde “Has­
            ta, hekimini özgürce seçme hakkına sahiptir” şeklinde yer almıştır. 28  30
            Mart 1994 tarihli Avrupa Hasta Haklarının Geliştirilmesi Bildirgesinde
            ise (Amsterdam Bildirgesi) “Hastalar, sağlık sisteminin işleyişi ile uyumlu





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  367
   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372   373