Page 369 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 369

olarak, hekimlerini veya diğer sağlık personelini ve sağlık kurumlarını seç­
              me ve değiştirme hakkına sahiptir” denilmektedir. Dünya Tabipler Birliği
              tarafından Eylül 1995 tarihinde Endonezya’nın Bali kentinde yapılan
              toplantıda Lizbon Hasta Hakları Bildirgesi gözden geçirilerek Bali Bil-
              dirgesi yayımlanmış olup, bu bildirgede de hekim seçme hakkı “Hasta
              özel veya devlet sektöründe olmasından bağımsız olarak, hekimini ve has­
              tanesini veya sağlık hizmeti veren kurumları özgürce seçme ve değiştirme
              hakkına sahiptir”  şeklinde yer almıştır. Roma sözleşmesinde [Hasta
              Haklarına İlişkin Avrupa Statüsü (Ana Sözleşmesi) Temel Dokümanı
              Roma, Kasım 2002] ise hastanın, hangi teşhis ve tedavi yönteminin
              kullanılacağı ile doktor, uzman veya hastane seçimi konularında karar
              verme hakkına sahip olduğu belirtilmiştir.
                 23) İç hukukumuzda da Tıbbi Deontoloji Tüzüğünün 5’inci madde-
              sinde, Hasta Hakları Yönetmeliğinin 9’uncu maddesinde ve Hekimlik
              Meslek Etiği Yönetmeliğinin 22’inci maddesinde uluslararası düzenle-
              meler ile uyumlu olarak kişilerin kendilerini tedavi edecek hekimi ser-
              bestçe seçebileceğine dair hükümler bulunmaktadır.
                 24) Bu doğrultuda şikayetçinin vatandaşların ikametleri-
              ne en yakın aile hekiminden ihtiyaç duyduğu sağlık hizmetini
              alması ve hekim değişikliğinin göç vb. durumlara mahsus bir
              istisna olması gerektiği yönündeki iddiasının yukarıda düzen-
              lenen en temel hasta hakkı olan “hekim seçme hakkı”nın ihlali
              anlamına geleceği ve bu anlamda da kabulünün mümkün olma-
              dığı değerlendirilmiştir. Buna karşın, şikayete konu somut ola-
              yımızda etkin başvuru yollarının açık olduğu tespit edilmekle
              birlikte, hakların kötüye kullanımı vb. başkaca insan hakları
              ihlallerine rastlanmamıştır.

                 D. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
                 25) 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Ga-
              zetede yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygu-
              lanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim
              İlkeleri» başlıklı 6 ncı maddesinde “Kurumun, inceleme ve araştırma
              yaparken idarenin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; ka-
              nunlara uygunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötü-
              ye kullanılmaması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık,
              hesap verilebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların




            368   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   364   365   366   367   368   369   370   371   372   373   374