Page 370 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 370

korunması, dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, ma-
            kul sürede karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvu-
            ru yollarının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi,
            kişisel verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun iş-
            lem ve eylem ile tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını
            gözeteceği düzenlenmiştir. Söz konusu Yönetmelik hükmünde
            yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği Temel
            Haklar Şartının 41 inci maddesinde de iyi yönetim hakkından
            bahsedilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa Parlamentosu ta-
            rafından kabul edilen “ Avrupa Doğru İdari Davranış Yasası’
            nda” da yer verilmiştir.
               26) Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi’nin İyi İdare Konusunda
            Üye Devletlere CM/Rec(2007)7 sayılı Tavsiye Kararı’nın ekindeki İyi
            İdare Yasası’nın “ İyi İdarenin İlkeleri» başlıklı I. Bölümünün; “Yasallık
            İlkesi” başlıklı 2 nci maddesinin birinci fıkrasında; “İdare yasaya uy-
            gun faaliyette bulunur. Takdir yetkisini kullandığında da keyfi karar-
            lar alamaz.” aynı maddenin üçüncü fıkrasında; “Yetkilerini ve işleyiş
            yöntemlerini düzenleyen kendi içdüzen kurallarına uygun davranır.”
            “Eşitlik İlkesi” başlıklı 3 üncü maddesinin birinci fıkrasında «İdare
            eşitlik ilkesine uyar” , “Tarafsızlık İlkesi” başlıklı 4 üncü maddesinin
            ikinci fıkrasında “Yalnızca ilgili verileri dikkate alarak nesnel biçimde
            davranır”, “Orantılılık İlkesi» başlıklı 5 inci maddesinin üçüncü fıkra-
            sında “ İdare takdir yetkisi kullandığında, kararının özel kişilerin hak
            ve çıkarları üzerindeki her türlü olumsuz etkisi ile takip edilen amaç
            arasında uygun bir denge kurar. Alınan hiç bir önlem aşırı olmamalı-
            dır”, “ Hukuki Kesinlik İlkesi” başlıklı 6 ncı maddesinin birinci fıkra-
            sında, “ İdare hukuki kesinlik ilkesine uygun faaliyette bulunur.” ku-
            rallarına yer verilmiştir.
               27) Şikâyetçinin Kurumumuza ilettiği ilk başvurusu hakkında ve-
            rilen Gönderme Kararımıza istinaden Burdur Halk Sağlığı Müdürlü-
            ğünün şikâyetçiye gönderdiği yazısında şikayetçinin talebine ilişkin
            olarak, “...gereksiz yazışmalara, iş gücü ve zaman kaybına sebep ol-
            ması nedeniyle Müdürlüklerinden mevcut mevzuat kapsamında uy-
            gulanabilir olmayan taleplerde bulunulmaması gerektiği” şeklinde yer
            verilen ifadelerinin, yukarıda belirtilen ilkelerden “nezaket”, “şef-
            faflık”, “hesap verilebilirlik” gibi iyi yönetim ilkelerine aykırı ol-
            duğu değerlendirilmekle birlikte cevabi yazıda ayrıca “kararların ge-
            rekçeli olması”, “karara karşı başvuru yollarının ve sürelerinin




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  369
   365   366   367   368   369   370   371   372   373   374   375