Page 366 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 366

karşılaşmaksızın danışabileceği, başvurabileceği doktorlar/
            aile hekimleri tarafından yürütülmesi anlamına gelen “Aile
            Hekimliği Uygulaması” insan odaklı yaklaşımın bir sonucudur.
               16) Aile hekimliği sisteminin temelini oluşturan kişilere hekim seç-
            me hakkının tanınmasıyla, birey/hasta merkezli bir yaklaşım benim-
            senmekte, etkili bir iletişimle doktor ve hasta arasında zaman içinde
            gelişen bir ilişki kurulmakta böylelikle hastanın gereksinimleri doğrul-
            tusunda sağlık hizmetlerinin sunumuna bir süreklilik ve bütünsellik
            kazandırılarak bir yandan daha sağlıklı birey ve toplum hedefine kat-
            kıda bulunulmakta öte yandan da sağlık kaynaklarının etkili kullanımı
            sağlanmaktadır.
               17) Şikayetçinin, vatandaşların ikametlerine en yakın aile
            hekiminden ihtiyaç duyduğu sağlık hizmetini alması ve hekim
            değişikliğinin göç vb. zorunlu durumlara mahsus bir istisna ol-
            ması, çalışma barışının sağlanması için aile hekimleri arasında
            nüfus farklılıklarının giderilmesi yönündeki talepleri, 10 ve 12
            numaralı paragraflarda yer verilen mevzuat hükümleri karşı-
            sında ve 13 ila 16 numaralı paragraflarda yer verilen açıklama-
            lar doğrultusunda 1990’lı yıllardan itibaren ülkemizin sağlık
            alanında gerçekleştirmeye çalıştığı sağlıkta reform ve dönü-
            şüm politikalarına aykırılık teşkil etmektedir.

               18) Şikayet konusuna ilişkin Aile hekimliği uygulama yönetmeli-
            ğinin aile hekimliği birimine kişi kaydı ile aile hekimi seçimine ilişkin
            8 inci maddesi incelendiğinde, kişilerin aile hekimini bölge sınır-
            laması olmaksızın seçebileceğinin düzenlendiği görülmekle bir-
            likte, örneğin ikamet amacıyla yeni gelen kişilerin kendilerinin bir aile
            hekimini  tercih  etmemeleri  durumunda veya herhangi  bir nedenle
            bölgedeki aile hekimleri tarafından kayıt edilememeleri durumunda
            kişinin öncelikle ikamet ettiği yere en yakın ve en az kişi kay-
            dı  olan  aile  hekiminin  listesine  kayıt  edileceği  hüküm  altına
            alınarak aile hekimleri arasında nüfusun adil bir dağılımının
            amaçlandığı, öte yandan zorunlu haller dışında aile hekiminin
            3 aydan önce değiştirilemeyeceği yönündeki düzenlemeyle de
            bireylere tanınan hekim seçme hakkının hekimler aleyhine








                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  365
   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371