Page 241 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 241
belirlenen sözleşmeli personelin, Anayasa’nın 128 inci maddesinde yer alan
ve atamaya tâbi “diğer kamu görevlileri” kapsamına dâhil edilmelerinde
anayasal olanak yoktur. ifadelerine yer verildiği,
29.2 Kararın devamında; gerek 233 gerekse de 308 sayılı KHK’larda
sözleşmeli personelin memur ya da kamu görevlileri türlerinden hangisine
girdiğine ilişkin bir açıklık olmadığı, 657 sayılı Devlet Memurları Kanu-
nu’nun 4 üncü maddesinin (B) bendiyle öngördüğü “...zaruri” ve istisnai”
hallere münhasır olmak üzere bir meslek bilgisine ve ihtisasına ihtiyaç
gösteren geçici işlerde sözleşmeli personel çalıştırabilme olanağının da,
yasal bir dayanak olarak gösterilemeyeceği, çünkü 657 sayılı Yasanın bu
tür istihdamı “...istisnai hallere münhasır...” ve “...geçici işler...” koşullarına
bağladığı, KİT’lerde ise, sözleşmeli personel ile yürütülmek istenen işlerin,
genellikle “istisnai değil “asli” “geçici” değil “sürekli” olduğu, bu durumda,
her iki KHK’nın de amaçladığı sözleşmeli personelin, memur ve diğer kamu
görevlileri kavramları dışında kalan, işçi de olmayan, yeni, kendine özgü bir
istihdam türü olduğu,
29.3. Gerek KHK’nin 42 nci maddesinin ikinci fıkrasıyla getirilmek iste-
nen sözleşmenin öğelerine göre, gerek öğretinin saptamaları ve yerleşmiş,
tutarlı yargı içtihatları karşısında, temel özellikleriyle bir “idari sözleşme”
söz konusudur. Çünkü, sözleşmenin taraflarından biri ve kamu ilişkisine
dayalı konunun sahibi kamu yönetimidir, çalıştırılan birey ya da bireylere
karşı daha üstün söz hakkı vardır. Kamu yönetimince hazırlanan “tip söz-
leşmeler” uygulandığı için statüer özellik ağır basmaktadır. ifadelerine yer
verildiği,
29.4. Öte yandan sözleşmeli personelin, anılan ikinci fıkra hükmüne
göre, toplu iş sözleşmeleri kapsamına alınmaması, bunlara toplu iş sözleş-
meleriyle veya toplu iş sözleşmeleri emsal alınarak hiçbir aynı veya nakdi
yarar sağlanamaması, çalışanların sosyal güvenceleri açısından ciddi sa-
kıncalara açık bir eksikliktir. denildiği ve devamında, O halde Devlet, genel
idare esasları dışındaki hizmetlerde birer “çalıştırılan” konumunda bulu-
nan KİT’lerdeki sözleşmeli personelin hukuksal statüsünü belirlemek ve is-
tihdam güvencesini sağlamak için, yapılacak idari sözleşmelere esas olmak
üzere, Anayasa’nın 128. maddesinin ikinci fıkrasında memur ya da diğer
kamu görevlilerine, 49.-55. maddelerde işçilere ilişkin güvencelerin benzer-
lerini, KİT’lerin hizmet özelliklerine uygun öğeleri içeren bir çerçeve yasa ile
kurallara bağlamak zorundadır. ifadelerine yer verildiği,
240 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU