Page 243 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 243

anlaşılmaktadır. Bunun tersi bir düşünce ise, tüm kamu hizmetlerini yü-
              rütecek olan görevlilerin aynı statüye tabi olacağı sunucunu doğuracaktır
              ki, böyle bir tutum Anayasa’nın 128/1. maddesinde yer alan “genel idare
              esaslarına” göre yürütülen “kamu hizmetlerinin” diğer kamu hizmetlerin-
              den ayrılmasına dair kural ile bağdaştırılamaz. ifadelerine yer verildiği,

                 31. Anayasa Mahkemesinin 09/02/1993 tarih ve E:1992/44,
              K:1993/7 sayılı kararında;  “…Genel İdare Esasları” kavramının; “Me-
              murlar ve Kamu Görevlileri tarafından yerine getirilecek görevlerin kad-
              roya bağlanması, merkezi idare ile statüter bir ilişki içinde olunması, yani
              yönetimle görevlileri arasındaki ilişkinin idare hukuku kurallarıyla düzen-
              lenen bir kamu ilişkisi olması” gibi özellikleri bulunmaktadır. “Genel idare
              esaslarına” göre yürütülen kamu hizmetlerinin gerektirdiği asli ve sürekli
              görevlerde kadro esastır. Bu hizmetlerin yapısal ve işlevsel özellikleri, onu
              diğer hizmetlerden ayırır. Bu görevlerde bulunan kimseler, yasaların gü-
              vencesi altındadır. Anayasa’nın 128 inci maddesinde genel idare esaslarına
              göre yürütülen kamu hizmetlerine ilişkin asli ve sürekli görevlerin ancak
              memurlar ve diğer kamu görevlileri tarafından yerine getirileceği belirtil-
              miştir. Bu görevlerin, kadroya bağlanması dışında, merkezî idare ile statüer
              bir ilişki içinde olması ve kamu gücünün kullanılması biçiminde özellikleri
              görülmektedir.” denildiği,

                 32.  Anayasa Mahkemesinin 22/12/2011 tarih ve E: 2010/118
              K:2011/170 sayılı kararında; “…Anayasa’nın 10. maddesinde öngörü-
              len eşitlik ilkesi, hukuksal durumları aynı olanlar için söz konusudur.
              Bu ilke ile eylemli değil hukuksal eşitlik öngörülmektedir. Eşitlik ilke-
              sinin amacı, aynı durumda bulunan kişilerin yasalarca aynı işleme bağ-
              lı tutulmalarını sağlamak ve kişilere yasa karşısında ayrım yapılmasını
              ve ayrıcalık tanınmasını önlemektir. Bu ilkeyle, aynı durumda bulunan
              kimi kişi ve topluluklara ayrı kurallar uygulanarak yasa karşısında eşit-
              liğin ihlali yasaklanmıştır. Yasa önünde eşitlik, herkesin her yönden
              ayrı kurallara bağlı tutulacağı anlamına gelmez. Durum ve konumla-
              rındaki özellikler, kimi kişiler ya da topluluklar için değişik kuralları
              gerekli kılabilir. Aynı hukuksal durumlar aynı, ayrı hukuksal durumlar
              farklı kurallara bağlı tutulursa Anayasa’nın öngördüğü eşitlik ilkesi ih-
              lâl edilmiş olmaz.” ifadelerine yer verildiği,







            242   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248