Page 290 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 290
15) SGK Başkanlığı Sosyal Sigortalar Genel Müdürlüğünün
08/06/2011 tarihli ve 2011/48 sayılı Genelgesinin “1.3.2. Sosyal gü-
venlik sözleşmesi akdedilmemiş ülkelerde geçen sürelere ait belgeler”
başlığı altında; yukarıdaki Yönetmelik hükmü tekrar edildikten sonra,
“oturma vizesi”nin bir kısım ülkelerde aynı zamanda “çalışma müsa-
adesi”ni de içerirken bir kısım ülkelerde içermediği, bu itibarla, otur-
ma vizesinin aynı zamanda çalışma müsaadesini de içerdiği ülkeler-
de geçen sürelerini borçlanmak isteyenlerden, çalışma izinleri yerine
oturma vizelerini bonservisleriyle birlikte ibraz edenlerin, borçlanma
için belgeleme yükümlülüğünü yerine getirmiş olacağı, buna karşılık
oturum vizesi aynı zamanda çalışma müsaadesini kapsamayan
sosyal güvenlik sözleşmesi akdedilmemiş ülkelerden sadece
oturma vizesine ait belgeyi ibraz edenlerin borçlanma taleple-
rinin ise kabul edilmeyeceği, bunların borçlanma işlemlerinin
ancak yurtdışında çalıştıkları işyerlerinden alacakları hizmet
sürelerini gösterir bonservisleri ile birlikte pasaportlarında
bulunan çalışma izinlerinin tercümelerini ibraz etmeleri ha-
linde sonuçlandırılacağı belirtilmiştir. Söz konusu Genelge’nin
ekinde yer alan tabloda Irak’ın, oturma izni çalışma müsaade-
sini içermeyen ülkeler arasında olduğu belirtilmiştir.
B. Kamu Denetçisi Abdullah Cengiz MAKAS’ın Kamu Başde-
netçisine Önerisi
16) Kamu Denetçisi tarafından yapılan inceleme neticesinde; borç-
lanma işleminin yapılabilmesi için mevzuatın ibrazını zorunlu tuttuğu
belgelerin şikayetçi tarafından ilgili idareye ibraz edilemediği gerek-
çesiyle şikayetin yerinde olmadığı ve reddi gerektiği yönünde öneride
bulunulmuştur.
C. Hukuka Ve Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlen-
dirme
17) Şikayetçi Irak’ta, Brezilya menşeili “...” isimli firmanın Bağdat
şantiyesinde çalıştığı dönemleri 3201 sayılı Kanun kapsamında borç-
lanmak istemektedir.
18) Yapılan incelemede Irak ile Türkiye arasında sosyal gü-
venlik sözleşmesinin akdedilmediği
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 289