Page 292 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 292
ibraz edemeyen şikayetçinin borçlanma talebini reddeden idari işle-
min hukuka ve hakkaniyete uygun olduğu değerlendirilmektedir.
D. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
Anayasamızın 10 uncu maddesinde ifadesini bulan kanun önünde
eşitlik ilkesinin, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 13 üncü madde-
sindeki etkili başvuru hakkının ve 17 nci maddesindeki hakları kötüye
kullanma yasağının ihlal edildiğine dair herhangi bir bulgu ve bilgiye
rastlanmadığı anlaşıldığından, şikâyete konu olayda insan hakları ih-
lalinin söz konusu olmadığı sonucuna varılmıştır.
E. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
24) 28/3/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik’in “İyi Yönetim İlkeleri”
başlıklı 6 ncı maddesinde; Kurumun, inceleme ve araştırma yaparken
idarenin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uy-
gunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanıl-
maması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap veri-
lebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması,
dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede
karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yolla-
rının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel veri-
lerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile
tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını gözeteceği düzenlen-
miştir. Söz konusu Yönetmelik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını
teşkil eden Avrupa Birliği Temel Haklar Şartının 41 inci maddesinde
de iyi yönetim hakkından bahsedilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa
Parlamentosu tarafından kabul edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış
Yasası”nda da yer verilmiştir.
25) Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neticesin-
de, bahse konu idareler tarafından ilgilimevzuat hükümleri çerçeve-
sinde hareket edilmiş olması nedeniyle “kanunlara uygunluk” ilkesi-
ne uyulduğu; şikâyet başvurusu kapsamında ilgili idarelerden isteni-
len bilgi ve belgelerin süresi içinde Kurumumuza gönderildiği, ancak
idarelerce başvurana verilen bilgide işleme karşı hangi sürede hangi
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 291