Page 531 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 531

bulunmasına ve idarece en son 08/12/2015 tarih ve 5683202 sayılı
              yazıyla 29/01/2016 tarihinde kadar 8.478,29 TL’nin yatırılmasının şi-
              kayetçiye bildirilmesine rağmen şikayetçi tarafından herhangi bir öde-
              me yapılmadığı tespit edilmiştir.

                 23. Sosyal sigorta primi, (TC Emekli sandığı iştirakçileri için ke-
              senek) yasanın kendilerine karşı güvence sağladığı sosyal risklerden
              birinin gerçekleşmesi halinde yapılacak sigorta yardımları ile Kurum
              yönetim giderlerinin karşılığı olarak sigortalı (iştirakçi) ve işverenden
              (çalışılan kurumdan), sigortalının belli kazancının belli bir yüzdesi
              üzerinden alınan parayı ifade etmektedir. Bu primler, zorunlu olarak
              sigortalı adına ve hesabına SGK (Sandık)’ya ödenecektir. Yargıtay 10.
              Hukuk Dairesi’nin 29/12/1983 tarih 1983/7011 Esas -7693 Karar sa-
              yılı ilamında değinildiği üzere prim alacağı, Kuruma ait bir hak olup,
              bunun Kurum tarafından takip ve tahsil edilmesi zorunludur. Bu açık-
              lamalar ışığında, toptan ödeme yoluyla alınan keseneklerin (primle-
              rin) geri ödemesi yapılmadan, ödenmiş gibi işlem yapılmasını isteme-
              nin hakkaniyetle de bağdaşmadığı değerlendirilmiştir.
                 24. Diğer taraftan, 13 numaralı paragrafta değinilen Anayasa Mah-
              kemesi’nin 5434 sayılı Yasanın geçici 206 ncı maddesindeki “8.9.1999
              tarihinde  sandık  iştirakçi  olanlardan” ibaresinin iptali üzerine
              hangi halde emeklilik hakkının oluşacağı şu şekilde açıklanabilecektir:
              5434 sayılı Yasanın geçici 206 ncı maddesi, 12 nolu paragrafta göste-
              rildiği şekilde değiştirilmiş olup maddenin bu son hali halen yürürlük-
              te bulunmaktadır. İptal kararından önceki ve sonraki düzenlemelere
              bakıldığında, uygulamaya esas teşkil eden ortak hükmün, bu mad-
              deye göre hak talebinde bulanacakların, 08/09/1999 tarihinde
              50 ve daha yukarı yaşlarda olması gerektiğidir. İptalden sonraki
              yeni düzenlemenin farkı, anılan tarihte fiilen sandık iştirakçi-
              liği şartının aranmıyor oluşudur. 08/09/1999 tarihinde fiilen san-
              dık iştirakçiliği bulunmayan şikayetçinin, bu tarih itibarıyla 50 yaşını
              ikmal etmediği anlaşılmaktadır. Dolayısıyla, yasanın açık düzenlemesi
              karşında, şikâyet başvurucusunun bu madde dâhilinde emeklilik hak-
              kının (tasfiye edilen hizmetler ihya edilmiş olsaydı bile) oluşmadığı
              tespit edilmiştir.

                 25.  Yukarıdan  beri  anlatılan  hususlar,  şikâyet  başvurucu-
              sunun iddiaları, idarenin konu ile ilgili açıklamaları, yasal





            530   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   526   527   528   529   530   531   532   533   534   535   536