Page 68 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 68

Anayasa’nın 2. maddesindeki hukuk devleti ilkesiyle toplum ya-
            şamında eşitlik temeline dayanan adil bir hukuk düzeni kurulması
            amaçlanmıştır. Sosyal güvenlik destek primi uygulamasıyla, çalışma-
            ya devam ederek kazanç sağlayanlarla sağlamayanlar arasında adil bir
            dengenin kurulması amaçlanmaktadır.
               Sosyal güvenlik destek primi, sosyal güvenlik kurumlarının mali
            yapılarının güçlendirilmesi ve böylece sosyal sigortacılık faaliyetinin
            sürdürülebilmesi amacına yöneliktir. SGDP uygulamasının sosyal
            güvenlik sistemi çerçevesinde değerlendirilmesi yapıldığında, emek-
            li olan bir sigortalının işine devam etmesinin, hem istihdamı menfi
            yönde etkilediği, hem de sigortalı sayısının artmasını engellediği or-
            taya çıkmaktadır. Dolayısıyla, emekli olan kişilerin işlerini başkalarına
            devretmek suretiyle genç sigortalıların sisteme dahil olmalarını teşvik
            etmeleri, bu mümkün olmadığı takdirde, alınacak sosyal güvenlik des-
            tek primi ile sisteme katkılarının sağlanmasının hedeflendiği anlaşıl-
            maktadır.

               İtiraz konusu yasa kuralında yer alan sosyal güvenlik primine iliş-
            kin düzenleme, Anayasanın 60. maddesinde yer alan “Herkes sosyal
            güvenlik hakkına sahiptir. Devlet, bu güvenliği sağlayacak gerekli ted-
            birleri alır ve teşkilatı kurar.” şeklindeki anayasal düzenleme çerçeve-
            sinde değerlendirildiğinde; herkesin sosyal güvenlik hakkından yarar-
            lanabilmesi bakımından sosyal güvenlik kurumlarının mali yapılarının
            güçlendirilmesine ihtiyaç bulunduğu yadsınamaz. Bu bağlamda, itiraz
            konusu kuralın, Anayasanın 60. maddesinde sözü edilen tedbirler kap-
            samında değerlendirilmesi gerekir. Öte yandan, sosyal ve ekonomik
            haklar alanında Devlete yüklenen görevlerin, Anayasanın 65. madde-
            sinde belirtildiği biçimde mali kaynakların yeterliliği ölçüsünde yerine
            getirilebileceği açıktır.

               Sosyal güvenliğin sağlanabilmesi için sigortalıların katkısı zorunlu-
            dur; fakat bu katkının adil ve ölçülü olması da gerekir. İtiraz konusu
            yasa kuralında olduğu gibi Bağ  Kur Kanunu’nun 50. maddesine göre
            belirlenen 12. gelir basamağının %10’u tutarındaki bir destek primi-
            nin adil ve ölçülü olmadığından söz edilemez…” denilmek suretiyle iti-
            razın reddine karar vermiştir.

               22. Yargıtay 10. Hukuk Dairesinin E:2011/2871 tarihli ve
            K:2011/3832 sayılı ve 21/03/2011 tarihli kararında; “…5510 Sayılı




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  67
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73