Page 27 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 27

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               Bu değişiklik için gösterilen gerekçe şöyle; mad-  ABD’de iki yılda bir temsilciler meclisi ile senato-
               de ile öngörülen yeni hükümet sistemine uygun   nun 1/3’ünün yenilenmesi, başkan seçiminin ise
               olarak TBMM’nin görevleri arasında yeniden      4 yılda bir yapılması, yasama ve yürütme arasın-
               düzenleme yapılmaktadır. Kuvvetler ayrılığı     daki dengeler bakımından önem taşır. Başkanın
               prensibine uygun olarak yasamanın yürütmeyi     Yüksek Mahkeme hâkimlerini, Yüksek Kamu
               denetlemesi ile Bakanlar Kuruluna kanun hük-    görevlilerini “Attorney General” yani “Başsavcı”
               münde kararname çıkarma yetkisi vermesi yasa-   olarak adlandırılan Adalet Bakanı ile “Secretary”
               manın görev ve yetkileri arasından çıkarılmak-  “Sekreter” olarak adlandırılan diğer bakanları,
               tadır.                                          büyükelçileri, senatonun tavsiye ve onayı ile
                                                               yapması sistemin denge bakımından önemi ka-
               Öngörülen hükümet sisteminde yasama ve yü-      dar, denetim bakımından da önem taşıyan özel-
               rütme doğrudan halk tarafından seçilmekte, her   liklerindendir.
               iki kuvvet de meşruiyetini halktan almakta ve
                                                               5  yılda  bir  milletvekili  genel  ve  Cumhurbaşka-
               yürütme de yasama da halka karşı sorumlu ol-
                                                               nı seçimlerini birlikte yapmak hukuki anlamda
               maktadır. Kuvvetler birbirinden ayrı ancak her
               iki kuvvetin birleştiği konu, halkın denetiminde   bir denetim değildir. Seçim halkın yaptığı siyasi
               halka hizmet etmeleridir.                       bir değerlendirmeye göre oy kullanmasıdır. Bu
                                                               oylarla 5 yıllık bir dönem için iktidar ve muha-
               Kuvvetler ayrılığına verilen yanlış anlam yürüt-  lefet partileri belirlenir, Cumhurbaşkanı seçilir,
               me organının yasamanın denetiminden çıkarıl-    yasama organının yaptığı denetim ise farklı bir
               ması sonucunu doğurmamalıdır. Anayasanın        işlemdir ve farklı kurallara tabiidir.
               176. maddesine göre, anayasanın dayandığı te-
                                                               Öngörülen hükümet sisteminde yasama gibi yü-
               mel görüş ve ilkeleri belirtilen ve anayasa met-
                                                               rütmenin de doğrudan halk tarafından seçildiği
               nine dahil olan başlangıç kısmında kuvvetler    gerekçesi eksik ve yanıltıcıdır. Doğrudan halk
               ayrımının devlet organları arasında üstünlük sı-  tarafından seçilen milletvekilleri ve Cumhur-
               ralaması anlamına gelmeyip, belli devlet yetki ve
                                                               başkanıdır. Cumhurbaşkanı yardımcısı veya yar-
               görevlerinin kullanılmasından ibaret ve bununla   dımcıları ile bakanlar halk tarafından seçilmiyor.
               sınırlı medeni bir işbölümü ve işbirliği olduğu ve   Cumhurbaşkanı tarafından atanıyor ve onun ta-
               üstünlüğün ancak anayasa ve kanunlarda bulun-   rafından görevlerine son veriliyor.
               duğu belirtilmiştir.
                                                               Yine 87. maddede Bakanlar Kurulunu ve Bakan-
               Kuvvetler ayrımının sert biçimde uygulandığı,   ları denetlemek ibaresine yer verilmeyişinin ne-
               Amerika Birleşik Devletleri tipi başkanlık siste-  deni, 6771 sayılı kanunla değişiklik anayasada
               minde bu ilke “checks and balances” yani dene-  artık Bakanlar Kurulu adını taşıyan bir yürüt-
               tim ve denge ilkesi esas alarak yürütülmektedir.   me organının kalmamasıdır. Anayasanın çeşitli
               Bu sistemden esinlenerek yapılan ancak onun     maddelerinde yer alan Başbakan ve Bakanlar
               çok ötesine geçen ve Cumhurbaşkanlığı sistemi   Kurulu ibareleri ya madde metinlerinden çıka-
               olarak adlandırılan Türk tipi başkanlık sistemin-  rılmış ya yerlerine Cumhurbaşkanı, Cumhur-
               de bu ilkeleri gözden uzak tutmamak gerekir.    başkanlığı  ibareleri  konmuş  ya  da  söz  konusu



                                                                                             ÇALIŞTAY RAPORU 2017  25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32