Page 31 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 31

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               PROF. DR. HİKMET SAMİ TÜRK (DSP                 tam sayısının salt çoğunluğu ile 276 milletveki-
               GENEL BAŞKAN YARDIMCISI)                        li Yüce Divan’a sevk kararı verilebilir ama şimdi
               Şimdi bu anayasa değişikliği ile yapılan düzen-  soruşturma önergesi verilebilmesi için, meclis
               leme sonucunda, artık meclis soruşturması eski   üye tam sayısının salt çoğunluğu aranıyor. 301
               şeklinden farklı bir biçimde düzenlenmiştir.    milletvekilinin imzası, ondan sonra bunun gün-
               Cumhurbaşkanı ve cumhurbaşkanı yardımcıları     deme alınması, komisyon kurulması için 3/5 ço-
               bakanların cezai sorumluluğu biçiminde düzen-   ğunluk 360 milletvekilinin oyu aranıyor ve Yüce
               lenmiştir. Aslında burada kanunun kendi içeri-  Divan’a sevk kararı bakımından da 2/3 çoğunluk
               sinde bir çelişki var. Çünkü kanunda bir yandan   yani 400 milletvekilinin oyu aranıyor. Bu şekilde
               meclis denetimi tanımlanırken, bunların sırala-  meclis soruşturması işlemesi son derece güç bir
               masında Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakan-    denetim yolu haline gelmiştir.
               lar hakkında yapılan denetim öngörülmüş ama
               metni incelediğiniz zaman cumhurbaşkanlığı      Sonuç olarak şunları söylemek istiyorum. Hu-
                                                               kukumuzda hükümetin ve idarenin Türkiye Bü-
               hakkında soruşturma açılması da düzenlenmiş-
               tir. Böylece kanunun hükümleri arasında, anaya-  yük Millet Meclisi adına, Türkiye Büyük Millet
               sanın hükümleri arasında çelişki ortaya çıkmak-  Meclisi’nin ilgi alanı içinde ve doğrudan doğru-
               tadır. Bu çelişki başka bir yerde de var. Örneğin,   ya Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından de-
               Cumhurbaşkanının sadece görevleri ile ilgili ola-  netlenmesi için çeşitli yollar vardır. Bunlardan
               rak değil bütün suçları bakımından cezai sorum-  anayasada öngörüleni sözlü sorun ve gensoru-
               luluğu öngörülmüştür. Bu önemli bir yenilik ve   nun anayasa değişikliği kanunu ile kaldırılması,
               kapsam  genişlemesidir.  Buna karşılık, anayasa-  denetim boşluğu yaratacak yanlışlardır. Bunla-
               nın dokunulmayan 148. maddesinin 6. fıkrasın-   rın henüz bu değişikliğe girmeden düzeltilmesi
               da Cumhurbaşkanının görevleri ile ilgili suçlar-  gerekir. Öte yandan 6771 sayılı kanunda geti-
               dan dolayı Yüce Divan tarafından yargılanacağı   rilen hükümlerin kendi aralarında ve yürürlük-
               ifade edilmiştir. Aynı biçimde, bu bütün suçları   teki anayasa ile çelişen yönleri vardır, birkaçına
               bakımından da bu yeni yapılan değişiklikte Yüce   değindim, aynı biçimde bunların düzeltilmesi de
               Divan sıfatı ile Anayasa Mahkemesinde yargı-    gerekir.
               lanması söz konusudur. Bu iki hüküm arasında    Hepsinin temelinde 1982 Anayasasında, dar
               çelişki var. Cumhurbaşkanı sadece görevleri ile   bir çerçeve içinde yapılan ve olağanüstü hal ko-
               ilgili suçlardan dolayı mı sorumlu yoksa işlediği
                                                               şullarında yeterince tartışılmadan halkoyuna
               bütün  suçlardan  dolayı  mı ve  yargılanacağı  yer   sunularak bir toplumsal sözleşme için gerekli
               bakımından da önemli, bu çelişkinin giderilmesi   olan geniş mutabakat sağlanmadan kabul edi-
               gerekir,  yapılacak  değişikliğin giderilmesi  gere-
                                                               len, şimdiye kadar ki en kapsamlı ve radikal de-
               kir. Ayrıca, meclis soruşturmasının işletilmesi   ğişikliklerin her yönü ile değerlendirilmesi ve
               son derece zor koşullara bağlanmıştır. Bugün
                                                               sonuçlarına göre gerekli düzeltmelerin yapılması
               55 milletvekilinin imzası ile yani 550’nin onda
                                                               gereksinmesi vardır.
               birinin imzası ile meclis soruşturması önergesi
               verilebilir ve Türkiye Büyük Millet Meclisi üye   Bu düşüncelerle hepinize saygılar sunuyorum.



                                                                                             ÇALIŞTAY RAPORU 2017  29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36