Page 50 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 50
CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ
yönünden cumhurbaşkanlarının halka dayanma AHMET AYDIN (TBMM BAŞKAN VEKİLİ-
gücünü siyasi partiler vasıtasıyla demokratik OTURUM BAŞKANI)
meşruiyetin, demokratik hayatın en önemli vaz- Sayın Akçay da birkaç ilave yapacak, çok kısa alırsak
geçilmez unsuru olan siyasi partiler vasıtasıyla birkaç soru daha almak istiyoruz son.
olduğu gerçeği karşısında kendine özgü Cum- ERKAN AKÇAY (MHP GRUP BAŞKANVEKİLİ)
hurbaşkanlığı Hükümet Sisteminin ki başkanlık Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.
modeline dayanıyor, yani kendi tabiatı içerisinde
bu söz konusudur. Şimdi bu iç tüzük değişikliği ile ilgili daha evvelden
de yapılmış ve parti grupları olarak mutabık
Dolayısıyla, “sadece üye mi kalsaydı yoksa partinin kaldığımız önemli hususlar da vardı onlar tekrar
Genel Başkanı mı olsaydı? yönünde farklı mülaha- yeniden gözden geçirilip bu anayasa değişikliği
zalar ortaya konabilir; ancak ben de bir milletvekili paralelinde uyumu da dikkate alarak bu değişiklikler
olarak AK Parti milletvekili olarak Sayın Cumhur- önümüzdeki kısa zaman içerisinde gündeme gelecek
başkanımızın Genel Başkanımız olmasını şahsen ve bu yeni sistemde komisyonların daha etkin hale
arzu ederdim, öyle oldu, milletimiz de böyle bir ta- gelmesini arzu ediyoruz bütün siyasi parti grupları
lepte bulundu ve bu talep yerine geldi. Bu nedenle olarak, zaten bu milletvekillerinin kanun teklifi
cumhurbaşkanlarının partisi ile ilişkisini kurması, meclis başkanlığında yapacak, meclis başkanı ilgili
biraz evvel “sistemik düşünmek gerekir” derken komisyona havalesi tabii bu yeni anayasaya göre de
maksadım, sadece Sayın Cumhurbaşkanımızı değil, bunun bazı teknik alt yapılarının da hazırlanması ge-
bundan sonra olabilecek cumhurbaşkanlarımızı da rekiyor, birinci hedef bu, komisyonların daha etkin
efendim sistemik düşündüğümüzde, halkla ilişkisini hale getirilmesi.
devamlı bir şekilde kurabilmesi, etkin bir yürütme İkinci olarak; Sivil Toplum Kuruluşları ile ilişkiler
mekanizmasını gerçekleştirebilmesi, siyasi meşrui- zaten şu anda mevcut, bu Sivil Toplum Kuruluşları
yetini bir dahaki döneme de taşıyabilmesi noktasın- kanunları komisyonlarda görüşülürken hatta alt ko-
da parti ile zaten var olan gönül bağını resmi bağa misyonlarda dahi görüşülürken çeşitli meslek odala-
da dönüştürmesiydi. Yani bu durum vesayet odak- rının, sivil toplum kuruluşlarının hatta uzman kişile-
larının rol çalmasına engel olmak demektir. Dolayı- rin görüşleri alınabiliyor. Bunun daha etkili ve formel
sıyla biz vesayetçi zihniyetleri tamamen sistemden hale gelmesi için gerekli çalışmalar yapılır. Şu aklıma
elimine ettiğimiz için zaten buna ben “demokratik geldi bu yasa yapma meselesinde; eski sistem, yeni
devrim” “milletin demokratik devrimi” diyorum, do- sistem, II. Meşrutiyet’ten sonra Talat Paşa’ya atfedi-
layısıyla millet bu denetimini sandıkta cumhurbaş- lir ama doğrusu gerçekten kaynağı kimdir şu an bile-
kanları ile ilgili kendisi yapacaktır. miyorum, “Yok kanun var kanun, var kanun yok ka-
nun” meseli vardır. Şimdi o dönem bitti, “var kanun
AHMET AYDIN (TBMM BAŞKAN VEKİLİ- var kanun” Yok kanun o zaman kararname çıkacak.
OTURUM BAŞKANI) Şimdi diğer önemli bir husus, çünkü kamuoyunda
Sayın Akbaşoğlu teşekkür ediyorum, çünkü 10 daki- çok tartışılıyor, “partili cumhurbaşkanı efendim
kamız kaldı. parti genel başkanı olmasının doğru olup olmadığı”
konusunda şunu görmemiz lazım, konuşmamın
MUHAMMED EMİN AKBAŞOĞLU (AK PARTİ başında da kürsü de ifade etmiştim, bu değişiklikler
ÇANKIRI MİLLETVEKİLİ) aslında 100 yıllık bir yönetim tecrübesinin ve biriki-
Ben teşekkür ediyorum. minin de bir sonucu. 12 Cumhurbaşkanımızın 7’si
48 2017 ÇALIŞTAY RAPORU