Page 45 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 45

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               İkincisi; önergeler ya da yasama taslaklarının baş-  uyarlanmak zorunda, bu bir, bu konuda tabii bütün
               langıcı nereden olacak? Çünkü taslak başlangıçları   hususlar dikkate alınacaktır.
               aynı zamanda parlamentonun etkili olup olma-
                                                               İkincisi; şu anda biz mecliste kanun teklifi neredeyse
               masını da belirlemektedir. Eğer önergelerin ilk
                                                               hiç görüşmüyoruz, tasarıları görüşüyoruz. Kim
               görüşme yeri genel kurul olup da daha sonra
                                                               gönderiyor? Hükümet gönderiyor. Hükümetin ha-
               komisyonlara gidecekse burada çok siyasi bir hal
                                                               zırlamış olduğu, hükümetin uzmanları tarafından,
               alacaktır. Bizde çok güçlü bir parti disiplini de söz   bürokrasi tarafından hazırlanıp hükümete verilen,
               konusu olduğu için siyasi partilerin güdümünde bir   hükümetin de meclise getirmiş olduğu tasarıları
               hal alacaktır. Yani mevcut durumdan çok farklı ol-  görüşüyoruz. Dolayısıyla meclis çok aktif olarak
               maz, ama eğer yasama komisyonlarından başlarsa   kanun yapımında yer almıyor. Yani şeklen oradan
               yani ilk başta yasa hazırlama süreci başlangıç nok-  geçiriyoruz, hükümetin istediği şekilde geliyor,
               tası yasama komisyonları olursa o zaman iş biraz   hükümetin istediği şekilde meclisten geçiyor, ko-
               daha farklı olacak, dolayısıyla şu andaki mevcut ya-  misyona, komisyondan genel kurula. Dolayısıyla
               sama komisyonlarının değiştirilmesi de gerekmek-  yeni sistemde artık teklif olarak hükümet değil,
               tedir. Bu değiştirme hem istikrar bağlamında hem   milletvekilleri hazırlayacaktır. Her bir milletvekili
               önergelerin başlangıç yetkisinin buraya verilmesi   teklif verebilecek ama milletvekilinin teklif vere-
               bağlamında, hem de siyasi parti disiplininin bu şe-  bilmesi için sizin de ifade ettiğiniz gibi meclisin
               kilde gittiği durumda etkinlik zayıflayabilir buna da   çok ciddi sayıda bu konuda bilgiye, donanıma sa-
               bir göz atmak gerekiyor diye düşünüyorum.       hip, uzmanları, çalışanları, ekipmanı şart, bunların
                                                               mutlaka arttırılması lazım. Bu gücün oluşturulması
               Bir üçüncü olarakta; yasama önergelerinin, yasama   lazım, milletvekillerinin gerek STK’larla, basınla,
               komisyonlarından başlarsa sivil toplum örgütleri   dışarıyla olan bağı münasebetleri, gerekse içerden
               ile nasıl bir ilişki kurmanız gerekiyor? Sadece par-  bilgi, birikim, dokümanla ilgili çok ciddi bir şekilde
               lamento içerisinde ya da basından elde edilen bil-  takviye edilmesi lazım ve bu anlamda bir taraftan
               gilerle mi hareket edilecek yoksa onlarla bir aracı   ona ilişkin uzmanlar, öbür taraftan komisyonlar
               mekanizma kurulacak mı?                         muhakkak ki çok daha güçlü hale gelmesi gerekiyor
                                                               ve komisyonların aslında modern dünyada da ister
               Teşekkür ediyorum, sorum bu kadar.
                                                               Parlamenter Sistem olsun ister Başkanlık Sistemi
               AHMET AYDIN (TBMM BAŞKAN VEKİLİ-                olsun çok önemli değil, parlamentolar dünyanın
               OTURUM BAŞKANI)                                 pek çok yerinde asıl işleri komisyonlar yürütür.
               Çok teşekkür ediyorum, Sayın Akbaşoğlu size     Genel Kurullarda işin siyasi boyutu çok fazla deği-
               vereceğim, müsaade ederseniz bir iki ilave ben   şiklik olmaz, üzerinde konuşulur, tartışılır, kısmen
               yapayım.                                        değişiklikler muhakkak yapılır ama asıl işler komis-
               Tabii yeni sistemle birlikte 6 ay içerisinde meclis   yonlarda pişirilir belli bir noktaya gelir. Onların da
               iç tüzüğünün değişmesi anayasa değişikliğinin de   güçlendirilmesi lazım, bütün bunları, bu özellikle
                                                               iç tüzük değişikliği sürecinde muhakkak çok tartı-
               emredici bir hükmüdür.
                                                               şılacak, konuşulacak, meclis bu anlamda çok daha
               Birincisi; öncelikle meclisin çalışma, usul ve esas-  aslında milletvekilleri doğal olarak çok daha güçlü
               larında çok ciddi değişiklikler olacak, yeni sisteme   hale gelecek ve ben açışta da söyledim, şu anda biz



                                                                                             ÇALIŞTAY RAPORU 2017  43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50