Page 46 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 46
CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ
hükümet sıralarında bir bakanı oturtmadığımız sıyla değiştirdik ve artık bundan sonra Bakanlar
zaman kanun görüşmelerine daha başlayamıyoruz, Kurulu yürütme organı kanun teklif edemeyecek.
hükümet gelmezse meclis çalışamıyor demektir, Bunun tek bir istisnası işin doğası gereği Bütçe
böyle bir süreç ama yeni sistemde, tabii ki tamamen Kanunu’dur. Çünkü hizmeti yapacak mercii yü-
değişiyor, meclis güçlü hale gelecek, milletvekilleri rütme organıdır. Parlamenter sistemde Bakanlar
güçlü hale gelecek ve bu anlamda da çok daha inşal- Kurulu teklif ediyordu, artık Bakanlar Kurulu
lah tamamen kanun yapımına ve denetime iki asli yerine Cumhurbaşkanlığı makamınca bu tasarı
görevi vardır, yasama ve denetim endekslenecek diye getirilecek ve meclis iradesi ile onaylanacak veya
ben bunu ilavelerle birlikte Sayın Akbaşoğlu’na sözü onaylanmayacak. Dolayısıyla yasama yapma yet-
bırakıyorum. kisi sadece yasama organına, yasa yapma yetkisi
sadece yasama organına aittir ve münhasıran mil-
MUHAMMED EMİN AKBAŞOĞLU (AK PARTİ
ÇANKIRI MİLLETVEKİLİ) letvekillerine aittir, bir kişinin milletvekilliği sıfatı
Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım. Ben de de- ile bakanlık sıfatı yasama organı ve yürütme orga-
ğerli hocamıza katkıları için teşekkür ediyorum, nı sıfatları bir kişide birleşemiyor, ancak şu anda
birleşebiliyor biliyorsunuz ama bir kişi milletvekili
önemli tespitler.
iken milletvekilliğinden bakanlığa geçtiğinde mil-
Tabii şunu ifade etmek gerekir ki, teoriyi pratik letvekilinden ayrılma zorunluluğu ile karşı karşı-
belirleyecek, biz işin teorisini kabul ettik, bu bir yadır. Bu kuvvetler ayrılığının net, sert veya tam
demokratik devrimdir hakikaten, milletimizin bir şekilde uygulandığını gösteren bir örnektir.
yapmış olduğu bir devrimdir. Bu demokratik Başka örnek olarak da arada zikredelim bunu
devrimin yansımasını hep birlikte oluşturacağız, ama burada milletvekilleri yürütme ile bağlantılı
burada malumunuz ihtisas komisyonlarımız var. olmayacağı için, sadece yasama ve denetleme me-
İhtisas komisyonları milletin vekilleri tarafından kanizmasının doğrudan unsuru olacağı için daha
bir araya geliyor ve farklı fikirler hani, Ziya Paşa fazla zamanını buraya hasredecek ve ihtisas ko-
“Barika i hakikat müsademe i efkârdan doğar” misyonlarında hem kendileri, hem de uzmanların
demiş, bütün farklı fikirleri en demokratik bir şe- görüşlerinden istifade ile bu bahsedilen çalışmalar
kilde değerlendirip, işte bu uyum yasaları çerçeve- inşallah gerçekleştirilecek, aynı zamanda Anayasa
sinde meclis iç tüzüğünün değiştirilmesi hususu Mahkemesinin denetimi de yasama faaliyetleri
da var. Meclisin çalışma usul ve esasları iç tüzük- ile ilgili malumunuz, hem yürütmenin hem yasa-
te, meclis iç tüzüğünde belirleniyor biliyorsunuz manın Anayasa değişikliklerini sadece şekil bakı-
dolayısıyla bahsettiğiniz süreçlere ilişkin usuller mından denetliyor ama diğer bütün değişiklikleri
ve esaslar, partilerimizin görüşleri alınmak su- Anayasa Mahkemesi somut norm denetimine tabi
reti ile komisyonlarda enine boyuna tartışılmak tutuyor. Dolayısıyla bu konuda yasama organının
sureti ile bir norm haline gelecek. Değerli Meclis denetimi, hem yargı yönünden dışarıdan bir bakı-
Başkanvekilimizin büyük bir tecrübe ile tabi ifade ma yapılacak, hem de içeriden ihtisas komisyon-
ettiği hususlar, malum anayasanın 88. maddesi, larındaki gerçekten yoğun çalışmalar ve ona göre
“Bakanları Kurulu ve Milletvekilleri kanun teklif dizayn edilmiş meclis iç tüzüğü ile ona göre dizayn
etmeye yetkilidir.” diyor. Mevcut durum öyleydi. edilmiş çalışma usul ve esasları ile belirlenmiş ola-
Biz bunu malum 16 Nisan itibariyle halk oylama- caktır. Bu konuda mutlaka sivil toplum kuruluş-
44 2017 ÇALIŞTAY RAPORU