Page 85 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 85

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               tirilirken etkin, tarafsız ve bağımsız olarak çalışma-
               larını sağlamak üzere düzenlemeler yapılmalıdır.

               Yine 16 Nisan 2017 referandumu sonrasında kabul
               ettiğimiz Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemin-
               de, uygulamaya geçtiğimizde mevcut halde kamu
               denetim birimleri siyasi sorumluluğu bulunmayan
               atama yolu ile gelen bürokratlara bağlı hale gelecek-
               ler eğer sisteme hiç dokunmaz isek, bu durum dev-
               let büyüklerimizin de sık sık bahsettiği bürokratik
               oligarşiye bağlı bir denetim sisteminin oluşmasına
               yol açacaktır. Çünkü mevcut sistemde siyasi hesap   me, inceleme, araştırma raporları belli bir sistem
               verme sorumluluğu bulunan tek bir yürütme erki   dâhilinde, kişisel haklar ve devlet sırları korunarak
               var o da Sayın Cumhurbaşkanıdır. Eğer bürokrasiye   kamuoyu ile paylaşılabilir hale getirilmelidir. Bu-
               bağlı, üst yöneticiye bağlı bir denetim sistemi çalış-  günkü sistemimizde, Kamu Denetim Sisteminin
               maya devam ederse, bürokratik yaklaşım siyaseti ve   ürettiği yüzbinlerce raporun ancak ihmal edile-
               karar vericileri istediği gibi yönlendirmeye devam   bilecek seviyedeki küçük bir miktarı kamuoyu ile
               edecektir.                                      paylaşılmaktadır. Dolayısıyla konusunda uzman

               Anglo-Sakson sisteminin temsilcisi Amerika Birle-  denetim elemanlarının hazırladıkları çalışmaların,
               şik Devletlerinde bile denetim sisteminde değişikli-  kamuoyunu bilgilendirme anlamında kullanıla-
               ğe gidildiğini izliyoruz son yıllarda. Genel Müfettiş-  maması hem siyasi katılımı düşürmektedir hem
               lik Yasası diye bir yasa var ve bu yasa sistemi hem   de vatandaşa önem vermediğimizin bir göstergesi
               dışarıdan ücret karşılığında yapılan denetimden bir   olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu yapılabilirse eğer
               adım geriye çekiyor, hem de sadece yönetici sorum-  bürokrasi asli görevine dönecek, siyaset doğru bil-
               luluğuna dayalı olan denetim sistemini bir kenara   gilere ulaşabilecek ve kamuoyu da sağlıklı bilgilerle
               atıyor, siyasi sorumluya elde ettiği bilgileri ve ha-  doğru kararlar verebilen ve idarenin de hesap ver-
               zırladığı raporları sunan, aynı zamanda da bu ida-  me sorumluluğunu kendisinde hissedebileceği bir
               ri denetim raporlarını Senato’ya sunan bir sistem   sistemli yapı kurulacaktır.
               üzerinde çalışmaya başladı. Bence idari denetim   Sizin bu konudaki düşüncenizi merak ediyorum,
               sistemimizin bir şekilde Sayın Cumhurbaşkanına   hangi değerli katılımcı cevap vermek isterse.
               bağlantı sağlayacağı bir yapı kurgulanmalıdır, bu da
               demokrasinin temsili demokrasinin gereğidir diye   Teşekkür ediyorum.
               düşünüyorum.                                    MEHMET EMİN BAYSA (BAŞBAKANLIK
               Yine denetim birimleri arasında koordinasyonu ve   TEFTİŞ KURULU BAŞKANI)
               uyumu sağlamak ve denetim birimlerinin de başa-  Belki katkı mahiyetinde olacak birtakım şeyler, bir
               rısını ve başarısızlığını ölçmek üzere Denetim Üst   karşı cevap veriyor gibi değil, konunun belki detay-
               Kurulu oluşturulması gerektiğini düşünüyorum.   lanması anlamında fayda sağlayacağını düşünüyo-
               Devlet Denetleme Kurulu belki bu görevi üstlene-  rum. Bir Türk Denetim Kanunu yapılmalı kısmına,
               bilir, yapısı buna müsait.                      denetim birimleri olarak gerekse Başbakanlık Teftiş
               Son  olarak  da  şunu belirtmek  istiyorum;  Kamu   Kurulu olarak biz kurulduğumuz günden beri bu
               Denetim Sistemimizin ürettiği ölçme, değerlendir-  konuda gerek kendi içimizde, gerekse taraflarımız



                                                                                             ÇALIŞTAY RAPORU 2017  83
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90