Page 98 - cumhurbaskanligi-sisteminde-idarenin-denetimi-calistay-raporu-ombudsmanlik
P. 98

CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNDE İDARENİN DENETİMİ


               Nisan’dan sonraki Cumhurbaşkanlığı Sisteminde   bundan sonra asıl bunun üzerinde odaklanmak
               yürütme esasında Cumhurbaşkanından oluşuyor     gerekir kanaatindeyim. Çünkü Türkiye’nin demok-
               fakat Cumhurbaşkanının yanında bakanlar vardır   ratik hukuk devleti ilkesi ve Anayasanın 2. ve 3.
               ama yetki ve sorumluluk boyutuyla Cumhurbaş-    maddesinde belirtilen Cumhuriyetin nitelikleri ile
               kanı yürütmede en önemli aktör konumundadır,    ilgili bir değişiklik Anayasa değişikliği paketinde söz
               siyasi aktör konumundadır ve yürütme doğrudan   konusu olmamıştı.
               halk tarafından seçiliyor, yasama organı da bildiği-  Kamu Denetçiliği Kurumu ile ilgili de bir değişiklik
               miz üzere yine ayrı bir seçimle yine halk tarafından
               seçiliyor. Aralarındaki ilişkiler, önceki sisteme göre   yok  ve  bilindiği  üzere  Kamu  Denetçiliği  Kurumu
               daha farklı. Amerikan modeline benzer, benzemez   2010 Anayasa değişikliği ile birlikte Anayasada be-
               onlar ayrı tartışma mevzuları ama referandumla ka-  nimsenmiş olan bir kurum, 2013 yılında da çalış-
               bul edilen bu sistem demek ki, yasama ve yürütme   malarına başlamış olan ayrı kamu tüzel kişiliği, ayrı
                                                               bütçesi olan bağımsız bir birim.
               ile ilgili olan alanlarda değişiklikler getiriyordu. Yar-
               gı ile ilgili değişiklik getirmedi mi? Evet, getirdi fakat   Türkiye’de bağımsız idari otoriteler, 1990’lardan
               bu Cumhurbaşkanlığı Sisteminden kaynaklanan bir   sonra özellikle çok yoğun bir şekilde karşımıza çıkı-
               değişiklik değildi. Yargı ile ilgili getirilen yenilikler   yor. Bir yönüyle bu bağımsız özelliği boyutuyla on-
               Türkiye’de yargı alanındaki bazı önemli sorunların   lara benzeyen ama onlardan da farklı boyutları olan
               çözümü amacıyla Anayasa Koyucu irade tarafın-   kendine özgü bir kurum Kamu Denetçiliği Kurumu
               dan bunların bir kısmı ile ilgili değişiklikler yapma   ama idarenin denetimi noktasında Kamu Denetçili-
               ihtiyacı hissetmesinden kaynaklanmıştır. Bunların   ği Kurumu aslında kendisinden çok şeyler beklenen
               içerisinde en  önemlisi  de  hepinizin  bildiği  üzere   bir kurum olarak iddialı bir şeklide Türkiye’de idari
               Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunun yeniden   teşkilatın içerisine girmişti. Her ne kadar Türkiye
               yapılandırılarak Hâkimler ve Savcılar Kurulu haline   Büyük Millet Meclisi’ne bağlıysa da ve kendisinden
               dönüştürülmesi ve oluşumunun daha farklı bir bo-  çok şeyler beklediğimiz yargı dışı bir denetim yolu
               yuta çekilmesi. Bir de onun yanında askeri yargıdaki   olarak karşımıza çıkıyor.
               iki yüksek mahkemenin kaldırılmış olması. Bunun   Yargı dışı denetim aslında rüştünü ispat etmesi du-
               dışında yargı ile ilgili esaslı bir değişiklik yok ama
                                                               rumunda çok ciddi dönüşümler yapabilecek niteliğe
               anayasa değişikliğinden sonraki şeklinde de halen
                                                               sahiptir. İşte Kamu Denetçiliği Kurumu burada en
               Anayasada hukuk devleti, hukuk devletinin gerek-
                                                               yetkin olan kurum, bunun öncesindeki çok daha
               leri olan kuvvetler ayrılığı, yargısal denetim yer al-
                                                               farklı, çok daha yetersiz olan uygulamalarda da as-
               makta yine idarenin yargı dışı denetim yolları vesai-  lında bu ihtimali görebilmek mümkün olabilmiştir.
               reler aynı şekilde devam etmektedir.
                                                               Sözgelimi ben bir ara insan hakları il kurulunda gö-
               Burada benimsenen Cumhurbaşkanlığı Hükümet      rev yapıyordum ve orada yaşanan bir olay vardı, ko-
               Sisteminin olumlu veya olumsuz yönleri çok farklı   numuz bağlamında güzel bir örnek yaşanmıştı. O da
               şekillerde değerlendirilebilir, yerindelik boyutu ile   şu; insan hakları kurullarına illerde ve ilçelerde hak
               çok farklı şeyler söylenebilir o bizim konumuz de-  ihlalleri ile karşı karşıya kalan kişiler başvurabiliyor-
               ğil şu anda ama Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sis-   lardı. Bir öğrenci yurdunda kalan kişi, bir toplantı ve
               teminin yürürlüğe girmesinden sonra yine de aynı   gösteri yürüyüşüne katıldığı için yurtta kendisine
               şekilde idarenin denetimi gerçekleşecektir. Burada   bir disiplin cezası veriliyor ve yurttan çıkarılıyor. Bu



            96  2017 ÇALIŞTAY RAPORU
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103