Page 19 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 19

ile diğer hususların Maliye Bakanlığı ve Devlet Personel Başkanlığının
            uygun görüşleri alınarak Milli Eğitim Bakanlığınca çıkarılacak yönet-
            melikle düzenleneceği, 7.fıkrasında; toplam serbest öğretmen kadro
            sayısı içinde, başöğretmen oranının % 10, uzman öğretmen oranının
            % 20 olduğu, Bakanlar Kurulu’nun bu oranları bir katına kadar yük-
            seltmeye yetkili olduğu kuralları yer almıştır.
               Özetle; 5204 sayılı Yasayla öğretmenlik kariyer basamakları öğret-
            men, uzman öğretmen ve başöğretmen olarak belirlenmiştir. Anılan
            Yasada, kariyer basamaklarında yükselmek için öncelikle sınavdan 60
            puan almış olmak veya alanında ya da eğitim bilimleri alanında uz-
            man öğretmenlik için tezli yüksek lisans öğrenimini, başöğretmenlik
            için ise doktora öğrenimini tamamlamış olma kriterleri aranmıştır. Bu
            kriterlerden birini taşıyan öğretmenlerin, kıdem, eğitim (hizmet içi
            eğitim, lisansüstü eğitim), etkinlikler (bilimsel, kültürel, sanatsal ve
            sportif çalışmalar) ve sicil (iş başarımı) puanları ile sınav sonuçlarına
            Yasada belirtilen oranlarda puan verileceği ve bu puanlamaya göre ba-
            şarı sıralamasına alınacakları düzenlenmiştir. Bu şekilde oluşturulan
            başarı sıralamasına giren öğretmenlerden toplam serbest öğretmen
            kadro sayısının % 10’una kadar başöğretmen, % 20’sine kadar da uz-
            man öğretmen atanabileceği belirtilmiştir.
               b) Anayasa Mahkemesinin 18.03.2009 tarihli, 27173 sayılı
            Resmi Gazetede yayımlanan 21/05/2008 tarihli ve E:2004/83,
            K:2008/107 sayılı Kararı; 5204 sayılı Mim Eğitim Temel Kanunu
            ve Devlet Memurları Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanu-
            nun 1 inci maddesi ile 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununun 43
            üncü maddesine eklenen 2. ve 5. fıkralarda geçen “hizmet içi eğitim”
            ibarelerinin hizmet içi eğitime katılmada öğretmenin iradesinin be-
            lirleyici olmadığı bu durumun, hizmet içi eğitim almak üzere görev-
            lendirilmiş öğretmenlerin, bu kapsama alınmayanlara göre kariyer
            basamaklarındaki değerlendirmede öne geçmelerine ve aynı hukuksal
            konuma sahip öğretmenler arasında eşitsizliğe yol açacağı,        hizmet
            içi eğitime katılacakların saptanmasında bu eşitsizliği objektiflerin
            yasada yer almaması nedeniyle kuraldaki “hizmet içi eğitim” iba-
            resinin Anayasanın 10.  Maddesine aykırı olduğu, gerekçesiyle iptali
            hüküm altına alınmıştır.







            14   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24