Page 25 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 25
lisans yapmış olmanın da tek başına atanma kriteri olarak belirlenme-
sinin hukuken mümkün olmadığı; uzman öğretmenliğe atanma konu-
sunda Anayasa Mahkemesi kararı sonrasında oluşan boşluğun yargı
içtihadıyla doldurulmaya elverişli olmadığı ve konunun yasakoyucu
tarafından yapılacak yasal düzenleme ile açıklığa kavuşturulmasının
gerektiği yönündeki kararından da anlaşılacağı üzere, şikayet konusu
idari işlemin sebep, konu ve maksat yönlerinden de hukuka uygun ol-
duğu değerlendirilmektedir.
B) Hakkaniyete Uygunluk Denetimi Yönünden
11. 5204 sayılı Kanun ile 2004 yılında öğretmenlerin mesleki ve
kişisel gelişimlerinin sağlanması, niteliklerinin iyileştirilmesi, statüle-
rinin yaptıkları görevin önem, güçlük ve sorumluluk derecesi çerçeve-
sinde olması gereken seviyeye yükseltilmesi amaçlanmış, öğretmenler
için bilgide ve iş başarımında yarışmayı ön plana çıkaracak bir teşvik
sistemi kurulmasının bir gereği olarak, özel bir ihtisas mesleği olduğu
belirtilen öğretmenliğin öğretmenlik, uzman öğretmenlik ve başöğ-
retmenlik olmak üzere kariyer basamaklarına ayrılarak öğretmenlerin
mesleki ve kişisel gelişimlerine imkan ve fırsat yaratılmak istenmiştir. 2
Şikayetçinin uzman öğretmenlik unvan talebinin, Anayasa Mah-
kemesi kararından sonra henüz bir düzenleme yapılmadığı ve yasal
boşluk bulunduğundan bahisle, reddedilmesinin hakkaniyete uygun
olmadığı kanaatine ulaşılmıştır, Şöyle ki;
Anayasanın 2. Maddesinde, Türkiye Cumhuriyeti’nin nitelikleri
arasında sayılan Hukuk Devleti ilkesi Anayasa Mahkemesinin birçok
kararında belirtildiği gibi, insan haklarına dayanan, bu hak ve özgür-
lükleri koruyup güçlendiren, eylem ve işlemleri hukuka uygun olan,
her alanda adaletli bir hukuk düzeni kurup bunu geliştirerek sürdüren,
Anayasaya aykırı durum ve tutumlardan kaçınan, hukuku tüm devlet
organlarına egemen kılan, Anayasa ve hukukun üstün kurallarıyla ken-
dini bağlı sayan, yargı denetimine açık, yasaların üstünde yasakoyucu-
nun da bozamayacağı temel hukuk ilkeleri ve Anayasanın bulunduğu
bilincinde olan devlettir. Bu bağlamda, hukuk devletinde yasakoyucu,
yasaların yalnız Anayasaya değil, evrensel hukuk ilkelerine de uygun
2 5204 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu ve Devlet Memurlar Kanununda Değişiklik Yapılmasına
İlişkin Kanun gerekçesi
20 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU