Page 333 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 333

ihlaline ve fırsat eşitliğinin adaylar için sağlanamamasına yol açmak-
            tadır.
               37)Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı konuya ilişkin olmak üzere
            Kurumumuza  gönderdiği  açıklamalarında örgün adalet  programla-
            rında okuyan adayların hukuk fakültelerine geçiş yapabilmek için açık
            öğretim sisteminde kolaylıkla yüksek ortalama tutturan adaylarla re-
            kabet etmek zorunda kaldığını, örgün eğitim yapanların zor bir eğitim
            sürecinden geçtiğini ve ders içeriklerinin ağır, sınavların ise açık uçlu
            yapıldığını, örgün adalet sistemlerinde bölüm birincilerinin dahi an-
            cak 2.6 2.9 ile mezun olup 80 üzerinden 50 55 ön lisans başarı puanı
            (ÖBP) alırken AÖF Adalet ön lisans programında yüzlerce adayın 4.00
            diploma notuyla mezun olup 80 tam ÖBP puanına sahip olduklarını,
            AÖF adalet mezunlarının hem lisans mezunu olmaları hem de bu denli
            yüksek diploma notuna sahip olmalarından dolayı 2012 yılından bu
            yana DGS Eşit Ağırlık sıralı listenin ilk 1000’inin neredeyse AÖF Ada-
            let mezunlarından oluştuğunu belirtip, bunların aslında eşit olmadık-
            larını ifade etmiştir.
               38) Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının “haklı neden” olarak or-
            taya koyduğu bu açıklamalarına rağmen, mevzuatta açıköğretim me-
            zunlarının örgün öğretim mezunlarıyla tamamen eşit olduğu açıkça
            belirtilmiştir. Mevzuatında açıköğretim mezunlarının diğer bölüm
            mezunlarıyla tamamen eşit olduğunun kabul edilmesi karşısında,
            Yükseköğretim Kurulunun kılavuzla getirmiş olduğu söz konusu dü-
            zenlemenin Anayasada tarif bulan eşitlik, eğitimde fırsat eşitliği ilkesi,
            Yükseköğretim Kanununda yer bulan eğitimde fırsat eşitliği ilkesi ve
            Uluslararası sözleşmelerle ortaya konulan kimsenin eğitim öğrenim
            hakkından yoksun bırakılamayacağı prensibine aykırı olduğu görül-
            mektedir. Nitekim önlisans mezunlarının dikey geçiş yöntemi ile li-
            sans programlarına geçişi, sınav ve puan üstünlüğü esaslarına göre ya-
            pılmaktadır. İdarenin bu düzenlemesi açıköğretim ön lisans mezunu
            olup, örgün adalet yüksekokulu mezunlarından daha fazla puan alan
            adayların tercih kısıtlaması nedeniyle yerleşememeleri sonucunu do-
            ğuracaktır. Bunun ise hukuk ve hakkaniyet bağlamında kabulü müm-
            kün değildir.

               39) Bunun yanında Yükseköğretim Kurulunun açıklamalarında
            yer bulan, açıköğretim önlisans mezunlarının kolay şekilde yüksek





           328   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338