Page 332 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 332
aynı şekilde davranan ve ayrımcılığa yol açmayacak şekilde olmasına
dikkat etmeleri gerekir.
35) Anayasa Mahkemesinin çok sayıda kararında da belirtildiği üze-
re, Anayasanın 10. maddesinde ifadesini bulan eşitlik ilkesi, birbiriyle
aynı hukuki durumda olanlara veya olması gerekenlere ayrı kuralların
uygulanmasını ve ayrıcalıklı kişi ve toplulukların yaratılmasını engel-
lemektedir. Anayasa’nın 10. maddesinde yer verilen eşitlik ilkesi ile ey-
lemli değil, hukuksal eşitlik öngörülmektedir. Eşitlik ilkesinin amacı,
aynı durumda bulunan kişilerin kanunla aynı işleme bağlı tutulmaları-
nı sağlamak ve kişilere kanunlar karşısında ayrım yapılmasını ve ayrı-
calık tanınmasını önlemektir. Bu ilkeyle, aynı durumda bulunan kimi
kişi ve topluluklara ayrı kurallar uygulanarak kanun karşısında eşit-
liğin ihlali yasaklanmıştır. Zorunlu ve istisnai hallerde belli kesimler
için uygulanan pozitif ayrımcılık dışında eşitlik ilkesi uyarınca hukuki
nitelikleri ve durumları benzer olanlar arasında değişik uygulamalar
yapılamaz ve aynı durumda bulunanlar için farklı düzenlemelere gidil-
mesi bu ilkeye aykırılık oluşturur. Anayasamızın 10 uncu maddesinde
yer alan eşitlik ilkesinin görünümlerinden biri de düzenli idare ilke-
sidir. Düzenli idare ilkesi; idarenin düzenleme yapma yetkisine sahip
olduğu alanlarda, bu alanları tüzük, yönetmelik gibi idari metinlerle
objektif bir şekilde düzenlemesi ve sürekli uygulamalar ile hukuki is-
tikrarı tesis ederek buna uymasıdır. Dolayısıyla, idarenin düzenleme
yetkisine sahip olduğu alanlarda, aynı ve benzer durumda olan kişi
ve olaylar için eşit uygulamayı sağlamak adına objektif düzenlemeler
yapması ve istikrarlı uygulamalarda bulunması gerekmektedir.
36) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı ve Yükseköğ-
retim Kurulu Başkanlığı verilerine göre 2014 yılında 15.051 AÖF Ada-
let, 3.624 Örgün Adalet mezunu olmak üzere 18.675 adayın DGS’ye
başvurduğu anlaşılmaktadır. Dikey Geçiş Sınavı kılavuzuyla getirilen
“Bk.900” koşulu, aynı üniversitenin hukuk fakültesi kontenjanların-
da açıköğretim önlisans adalet mezunları aleyhine, eşit olmayan ve
ayrımcı bir durum ortaya çıkararak, açıköğretim önlisans adalet me-
zunları açısından adayların tercih yapabileceği kontenjan sayısında
belirgin bir kısıtlama getirmektedir. Bu durum ise adayların eğitim ve
öğretim hakkını kısıtlayarak, örgün adalet yüksekokulları mezunlarıy-
la eşit koşullarda tercih yapamamaları sebebiyle fırsat eşitliği ilkesinin
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 327