Page 332 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 332

aynı şekilde davranan ve ayrımcılığa yol açmayacak şekilde olmasına
            dikkat etmeleri gerekir.
               35) Anayasa Mahkemesinin çok sayıda kararında da belirtildiği üze-
            re, Anayasanın 10. maddesinde ifadesini bulan eşitlik ilkesi, birbiriyle
            aynı hukuki durumda olanlara veya olması gerekenlere ayrı kuralların
            uygulanmasını ve ayrıcalıklı kişi ve toplulukların yaratılmasını engel-
            lemektedir. Anayasa’nın 10. maddesinde yer verilen eşitlik ilkesi ile ey-
            lemli değil, hukuksal eşitlik öngörülmektedir. Eşitlik ilkesinin amacı,
            aynı durumda bulunan kişilerin kanunla aynı işleme bağlı tutulmaları-
            nı sağlamak ve kişilere kanunlar karşısında ayrım yapılmasını ve ayrı-
            calık tanınmasını önlemektir. Bu ilkeyle, aynı durumda bulunan kimi
            kişi ve topluluklara ayrı kurallar uygulanarak kanun karşısında eşit-
            liğin ihlali yasaklanmıştır. Zorunlu ve istisnai hallerde belli kesimler
            için uygulanan pozitif ayrımcılık dışında eşitlik ilkesi uyarınca hukuki
            nitelikleri ve durumları benzer olanlar arasında değişik uygulamalar
            yapılamaz ve aynı durumda bulunanlar için farklı düzenlemelere gidil-
            mesi bu ilkeye aykırılık oluşturur. Anayasamızın 10 uncu maddesinde
            yer alan eşitlik ilkesinin görünümlerinden biri de düzenli idare ilke-
            sidir. Düzenli idare ilkesi; idarenin düzenleme yapma yetkisine sahip
            olduğu alanlarda, bu alanları tüzük, yönetmelik gibi idari metinlerle
            objektif bir şekilde düzenlemesi ve sürekli uygulamalar ile hukuki is-
            tikrarı tesis ederek buna uymasıdır. Dolayısıyla, idarenin düzenleme
            yetkisine sahip olduğu alanlarda, aynı ve benzer durumda olan kişi
            ve olaylar için eşit uygulamayı sağlamak adına objektif düzenlemeler
            yapması ve istikrarlı uygulamalarda bulunması gerekmektedir.

               36) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı ve Yükseköğ-
            retim Kurulu Başkanlığı verilerine göre 2014 yılında 15.051 AÖF Ada-
            let, 3.624 Örgün Adalet mezunu olmak üzere 18.675 adayın DGS’ye
            başvurduğu anlaşılmaktadır. Dikey Geçiş Sınavı kılavuzuyla getirilen
            “Bk.900” koşulu, aynı üniversitenin hukuk fakültesi kontenjanların-
            da açıköğretim önlisans adalet mezunları aleyhine, eşit olmayan ve
            ayrımcı bir durum ortaya çıkararak, açıköğretim önlisans adalet me-
            zunları  açısından  adayların  tercih  yapabileceği  kontenjan  sayısında
            belirgin bir kısıtlama getirmektedir. Bu durum ise adayların eğitim ve
            öğretim hakkını kısıtlayarak, örgün adalet yüksekokulları mezunlarıy-
            la eşit koşullarda tercih yapamamaları sebebiyle fırsat eşitliği ilkesinin





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  327
   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337