Page 334 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 334
diploma notu almaları sonucu Dikey Geçiş Sınavında avantaj elde et-
meleri hususu ise, bunların kontenjanlarına kısıtlama getirilmesi so-
nucunu doğurmamalıdır. Fiiliyatta böyle bir durum ortaya çıkmışsa,
Yükseköğretim Kurulunun açıköğretim programlarında eğitim ve sı-
nav yöntemi veya Dikey Geçiş Sınavı yerleştirme puanı hesaplamasın-
da diploma notunun etkisinin dengelenmesi konuları üzerinde çalış-
malar yapması gerektiği düşünülmektedir.
40) Adalet meslek yüksekokulu mezunları ile açıköğretim adalet ön
lisans mezunları arasında Hukuk Fakültesi kontenjanlarında 2014 yı-
lında ikili bir ayrım yapılmasına karşın önceki yıllar uygulamalarında
herhangi bir ayrıma yer verilmemiş, adalet meslek yüksekokulu me-
zunları ile açıköğretim adalet ön lisans mezunları kontenjan konusun-
da eşit hak ve koşullara sahip olmuşlardır.
41) Öğreti ve yüksek yargı kararlarına göre haklı beklenti, yöneti-
min bir düzenleyici işlemine veya bir taahhüdüne veyahut uzun süren
bir uygulamasına güvenerek, bireylerin çıkarlarına ya da lehlerine olan
bir sonuca ulaşabileceklerini ümit etmeleridir. Hukuki belirlilik ve gü-
venlik ilkesi gereğince idareler düzenlemelerini önceden öngörülebilir
ve kişilerin haklı beklentilerini bariz bir şekilde bertaraf etmeyecek bir
şekilde yapmak zorundadır.
42) Açıköğretim önlisans adalet mezunu adayların gerek mevzu-
at hükümleri gerekse önceki yıllar uygulamaları bağlamında adalet
mezunlarıyla eşit şekilde yarışacaklarına dair hukuka uygun haklı
beklentilerinin bulunduğu açık olup, Yükseköğretim Kurulunun kıla-
vuzda yaptığı söz konusu düzenleme, adayların haklı beklentisini yok
etmektedir. Bu ise gerek haklı beklenti gerekse hakkaniyet ilkeleriyle
bağdaşmayıp, hukuk devleti kuralının ihlali sonucunu doğurmakta-
dır. Ayrıca bu düzenlemenin adayların haklı beklentisine aykırı olarak
beklenmedik etki yaratmasına rağmen, adaylara bu durumun telafisi-
ni sağlayacak telafi edici hiçbir tedbir de sunulmamıştır.
43) Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi’nin 20 Haziran 2007 tarihli
ve CM/Rec (2007) 7 sayılı kararıyla kabul edilen “İyi İdare Konu-
sunda Üye Devletlere Tavsiye Kararı” nın “Yasallık ilkesi” başlıklı
2. Maddesi ve “Orantılılık ilkesi” başlıklı 5. Maddesinde ise, idarenin
yasaya uygun faaliyette bulunacağı, yetkilerini ve işleyiş yöntemleri-
ni düzenleyen kendi iç düzen kurallarına uygun davranacağı, takdir
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 329