Page 334 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 334

diploma notu almaları sonucu Dikey Geçiş Sınavında avantaj elde et-
            meleri hususu ise, bunların kontenjanlarına kısıtlama getirilmesi so-
            nucunu doğurmamalıdır. Fiiliyatta böyle bir durum ortaya çıkmışsa,
            Yükseköğretim Kurulunun açıköğretim programlarında eğitim ve sı-
            nav yöntemi veya Dikey Geçiş Sınavı yerleştirme puanı hesaplamasın-
            da diploma notunun etkisinin dengelenmesi konuları üzerinde çalış-
            malar yapması gerektiği düşünülmektedir.

               40) Adalet meslek yüksekokulu mezunları ile açıköğretim adalet ön
            lisans mezunları arasında Hukuk Fakültesi kontenjanlarında 2014 yı-
            lında ikili bir ayrım yapılmasına karşın önceki yıllar uygulamalarında
            herhangi bir ayrıma yer verilmemiş, adalet meslek yüksekokulu me-
            zunları ile açıköğretim adalet ön lisans mezunları kontenjan konusun-
            da eşit hak ve koşullara sahip olmuşlardır.

               41) Öğreti ve yüksek yargı kararlarına göre haklı beklenti, yöneti-
            min bir düzenleyici işlemine veya bir taahhüdüne veyahut uzun süren
            bir uygulamasına güvenerek, bireylerin çıkarlarına ya da lehlerine olan
            bir sonuca ulaşabileceklerini ümit etmeleridir. Hukuki belirlilik ve gü-
            venlik ilkesi gereğince idareler düzenlemelerini önceden öngörülebilir
            ve kişilerin haklı beklentilerini bariz bir şekilde bertaraf etmeyecek bir
            şekilde yapmak zorundadır.
               42) Açıköğretim önlisans adalet mezunu adayların gerek mevzu-
            at hükümleri gerekse önceki yıllar uygulamaları bağlamında adalet
            mezunlarıyla eşit şekilde yarışacaklarına dair hukuka uygun haklı
            beklentilerinin bulunduğu açık olup, Yükseköğretim Kurulunun kıla-
            vuzda yaptığı söz konusu düzenleme, adayların haklı beklentisini yok
            etmektedir. Bu ise gerek haklı beklenti gerekse hakkaniyet ilkeleriyle
            bağdaşmayıp,  hukuk  devleti  kuralının  ihlali  sonucunu  doğurmakta-
            dır. Ayrıca bu düzenlemenin adayların haklı beklentisine aykırı olarak
            beklenmedik etki yaratmasına rağmen, adaylara bu durumun telafisi-
            ni sağlayacak telafi edici hiçbir tedbir de sunulmamıştır.

               43) Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi’nin 20 Haziran 2007 tarihli
            ve CM/Rec (2007) 7 sayılı kararıyla kabul edilen “İyi İdare Konu-
            sunda Üye Devletlere Tavsiye Kararı” nın “Yasallık ilkesi” başlıklı
            2. Maddesi ve “Orantılılık ilkesi” başlıklı 5. Maddesinde ise, idarenin
            yasaya uygun faaliyette bulunacağı, yetkilerini ve işleyiş yöntemleri-
            ni düzenleyen kendi iç düzen kurallarına uygun davranacağı, takdir




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  329
   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339