Page 331 - egitim-ve-ogretim-hakki-1
P. 331
31) Anayasanın Eğitim ve Öğrenim Hakkı ve Ödevi başlıklı 42.
maddesinde kimsenin, eğitim ve öğrenim hakkından yoksun bırakı-
lamayacağı hükmüne yer verilerek, bu hüküm ile Devletin, eğitim ve
öğretim alanında "fırsat eşitliğini" gerçekleştirme anlayışı ile hareket
etmesi gerektiği vurgulanmıştır. Bu kuralın Anayasa’ya konulmasının
amacı, hangi düzeyde olursa olsun eğitim ve öğretimin engellenmeyip
aksine teşvik edilmesidir. Eğitim ve öğretim alanında fırsat eşitliği an-
layışı ile hareket etmesi ve fırsat eşitliğini sağlayacak tedbirleri alması,
Devletin Anayasal bir görevi olup, yükseköğretimde fırsat eşitliğinin
gerçekleştirilmesi konusunda 2547 sayılı kanunun “Ana İlkeler “baş-
lıklı 5.maddesinin “e” bendinde yer alan hükümle Yükseköğretim Ku-
ruluna yetki ve sorumluluk verilmiştir.
32) 06/11/1982 tarih ve 17860 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan
Açık Yükseköğretim Yönetmeliğinin 13. Maddesine göre açıköğretim
öğrencileri ile aynı öğretim programına göre örgün öğretim öğrencile-
ri arasında öğrenci hakları bakımından fark bulunmadığı belirtilerek,
her iki yoldan mezun olanların eşit hak ve yetkilere sahip olacağı, açık-
ça vurgulanmıştır.
33) Anayasanın 2. maddesinde öngörülen Hukuk Devleti; insan
haklarına saygılı, bu hakları koruyan, toplum yaşamında adalete, eşit-
liğe uygun bir hukuk düzeni kuran ve bu düzeni sürdürmekle kendini
yükümlü sayan, bütün davranışlarında Anayasa ve hukuk kurallarına
uyan, işlem ve eylemleri yargı denetimine bağlı olan devlettir. Hukuk
devleti ilkesi, devletin tüm faaliyetlerinde hukukun egemen olmasını
amaçlar. Bu amacın gerçekleşmesi için, yapılan düzenlemelerde adalet
ve hakkaniyet ölçülerinin dikkate alınması gerektiği gibi, hukuk gü-
venliğinin de sağlanması ve evrensel hukuk ilkelerinin de göz önünde
tutulması gereklidir.
34) İdareler, kendi görev alanlarını ilgilendiren yasa ve tüzüklerin
uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, her
zaman yönetmelik, tebliğ, genelge çıkarabilme ve diğer düzenleyici iş-
lemleri tesis etme yetkisine sahiptir. Düzenleyici işlem yapma yetki-
sine sahip idarî makamların, düzenleyici işlem ile getirilen kuralların
öngörülebilir, hukuka ve haklı beklentilere uygun, bireyin kanunî hak-
ları ile hukukî istikrarı gözeten, Anayasanın 10 uncu maddesindeki
kanun önünde eşitlik ilkesinin gereği olarak, aynı şartları taşıyanlara
326 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU