Page 323 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 323

22) Bilimsel özerklik kavramı da üzerinde durulması gereken bir
            konu olduğu değerlendirilmektedir. Bilimsel bilgi gelişigüzel bir biçim-
            de elde edilmeyen, belli bir yönteme, bir sisteme dayanılarak kodlanan
            bilgi olarak bilim ve sanat eserlerinin fikir üretiminin en yüce değer
            ve biçimleri olduğu, bilimsel bilgi bu özelliği ile sadece kendi kural ve
            eleştirilerine tabi olduğu ve dolayısıyla hukuki rejim ve yaptırım açı-
            sından, diğer entelektüel özgürlüklere göre daha mutlak bir özgürlük
            rejiminden yararlanmasının zorunlu olduğu söylenebilir. (Nihat BU-
            LUT; Bilim Özgürlüğü: İçeriği ve Sınırlandırılması Sorunu, sayfa:31)
               23) Yukarıda anılan mevzuat hükümleri, yüksek mahkeme
            kararları ve tüm açıklamalar birlikte değerlendirildiğinde; bi-
            limsel özerklik özgürlüklerin geliştirilmesi ile sağlanabilecek bir olgu
            olup bu çerçevede akademik yükseltmelerde istisnalar hariç karar veri-
            ci jürinin değerlendirmelerine müdahalede bulunulmaması gerektiği,
            jürinin kendi bilgi ve deneyimleri çerçevesinde değerlendirme yapabi-
            leceği dolayısıyla bilimsel alanda jürinin takdirinin kabul edilmesi ge-
            rektiği açıktır. Şikayetçi İdare tarafından jürinin kendisine bildi-
            rildiği tarihten itibaren başarısız oluncaya kadar jüri üyelerine
            ve jürinin kuruluşuna herhangi bir itirazda bulunmamıştır. Do-
            layısıyla jüri belirleme işleminin ayrı bir işlem kabul edilmesi mümkün
            olmayıp şikayetin bölünmesi mümkün değildir. Bu nedenle bütünün
            bölünüp bir bölümü hakkında incelenemezlik verilmesi hukuka uygun
            değildir.  Şikayetçi; başvurusunda jüri üyelerinin girdiği alan-
            la ilgilerinin olmadığını bu alanda yetersiz olduklarını, jüri
            üyelerinin objektif olmadıklarını, yanlı davrandıklarını iddia
            etmişse de bu iddialarını doğrulayacak dosya içerisinde kabul
            edilebilir bilgi, belge ve delil sunamadığı bu nedenle söz konu-
            su iddialarının dayanaksız olduğu sonucuna varılmıştır. Şikayet
            konusu başvuruda İdarenin takdir hakkını ve bilimsel özerkliği kasıtlı
            olarak ihlal ettiğini ve yine takdir hakkını kamu hizmeti ve kamu yara-
            rı ilkelerine aykırı değerlendirdiğine dair dosya içerisinde herhangi bir
            bilgi-belgeye rastlanmadığı, doktrinden de alınan örneklerden de gö-
            rüleceği üzere yukarıda belirtilen olumsuz koşullar oluşmadığından,
            jürinin yaptığı değerlendirmelerin bilimsel özerkliği örseleyebileceği
            ve İdareye tanınan takdir hakkının da kamu yararı ve kamu hizmeti dı-
            şında sorgulanabileceği sonucuna varılabileceğinden, somut olayda






           318   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328