Page 323 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 323
22) Bilimsel özerklik kavramı da üzerinde durulması gereken bir
konu olduğu değerlendirilmektedir. Bilimsel bilgi gelişigüzel bir biçim-
de elde edilmeyen, belli bir yönteme, bir sisteme dayanılarak kodlanan
bilgi olarak bilim ve sanat eserlerinin fikir üretiminin en yüce değer
ve biçimleri olduğu, bilimsel bilgi bu özelliği ile sadece kendi kural ve
eleştirilerine tabi olduğu ve dolayısıyla hukuki rejim ve yaptırım açı-
sından, diğer entelektüel özgürlüklere göre daha mutlak bir özgürlük
rejiminden yararlanmasının zorunlu olduğu söylenebilir. (Nihat BU-
LUT; Bilim Özgürlüğü: İçeriği ve Sınırlandırılması Sorunu, sayfa:31)
23) Yukarıda anılan mevzuat hükümleri, yüksek mahkeme
kararları ve tüm açıklamalar birlikte değerlendirildiğinde; bi-
limsel özerklik özgürlüklerin geliştirilmesi ile sağlanabilecek bir olgu
olup bu çerçevede akademik yükseltmelerde istisnalar hariç karar veri-
ci jürinin değerlendirmelerine müdahalede bulunulmaması gerektiği,
jürinin kendi bilgi ve deneyimleri çerçevesinde değerlendirme yapabi-
leceği dolayısıyla bilimsel alanda jürinin takdirinin kabul edilmesi ge-
rektiği açıktır. Şikayetçi İdare tarafından jürinin kendisine bildi-
rildiği tarihten itibaren başarısız oluncaya kadar jüri üyelerine
ve jürinin kuruluşuna herhangi bir itirazda bulunmamıştır. Do-
layısıyla jüri belirleme işleminin ayrı bir işlem kabul edilmesi mümkün
olmayıp şikayetin bölünmesi mümkün değildir. Bu nedenle bütünün
bölünüp bir bölümü hakkında incelenemezlik verilmesi hukuka uygun
değildir. Şikayetçi; başvurusunda jüri üyelerinin girdiği alan-
la ilgilerinin olmadığını bu alanda yetersiz olduklarını, jüri
üyelerinin objektif olmadıklarını, yanlı davrandıklarını iddia
etmişse de bu iddialarını doğrulayacak dosya içerisinde kabul
edilebilir bilgi, belge ve delil sunamadığı bu nedenle söz konu-
su iddialarının dayanaksız olduğu sonucuna varılmıştır. Şikayet
konusu başvuruda İdarenin takdir hakkını ve bilimsel özerkliği kasıtlı
olarak ihlal ettiğini ve yine takdir hakkını kamu hizmeti ve kamu yara-
rı ilkelerine aykırı değerlendirdiğine dair dosya içerisinde herhangi bir
bilgi-belgeye rastlanmadığı, doktrinden de alınan örneklerden de gö-
rüleceği üzere yukarıda belirtilen olumsuz koşullar oluşmadığından,
jürinin yaptığı değerlendirmelerin bilimsel özerkliği örseleyebileceği
ve İdareye tanınan takdir hakkının da kamu yararı ve kamu hizmeti dı-
şında sorgulanabileceği sonucuna varılabileceğinden, somut olayda
318 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU