Page 321 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 321

olmuştur. Akademik özerklik beraberinde bireysel olarak üniversitede
            çalışan akademisyenlerin yapacakları bilimsel çalışmalar için ‘akade-
            mik özgürlüğü’ sağlamıştır. (ERDEM, Ali Rıza, “Üniversite Özerkliği:
            Mali, Akademik ve Yönetsel Açıdan Yaklaşım”, Yükseköğretim ve Bilim
            Dergisi, C. 3, S. 2, Y. 2013, s. 102)
               18)  Özgür araştırma tartışma ve yayın yapma ile  ilgili olarak
            özerklik kavramının ideal bir tanımı İnsan Hakları Evrensel Beyanna-
            mesinin 40 ıncı yıldönümünde 6-10 Eylül tarihleri arasında Lima’da
            toplanan Dünya Üniversiteler Servisi (WUS) 68 inci Genel Kurulu
            toplantısında hazırlanan Yüksek Öğretim Kurumlarının Özerkliği ve
            Akademik Özgürlük Üzerine Lima Bildirgesi’nde yapılmıştır. Bu bil-
            dirgede; “Özerklik: Yükseköğretim kurumlarının iç işleyişlerine, mali
            işlerine ve yönetimlerine ilişkin kararlar almada ve eğitim, araştırma,
            dışa yönelik çatışmalar ve diğer ilgili faaliyetlerde kendi politikalarını
            oluşturmada devlet ve toplumun tüm diğer güçleri karşısındaki ba-
            ğımsızlıkları anlamına gelir.” şeklindedir. (AKTAN, Can http://www.
            canaktan.org/egitim/universite-reform/aka-ozerklik.htm, Erişim ta-
            rihi, 19/10/2015)
               19) Avrupa Konseyi’nin bu alana özgülenmiş çok sayıda Tavsiye Ka-
            rarında da ifade edildiği gibi akademik özgürlük ve kurumsal özerklik
            temel ilkeleri üniversitelerin vazgeçilmez unsurlarıdır ve bu değerlerin
            korunması hem ilgili toplumun hem de genel olarak insanlığın yararı-
            nadır. Bu bağlamda araştırma ve eğitimde akademik özgürlük, ifade
            etme, bilgi yayma, araştırma yapma ve gerçekleri kısıtlama olmaksızın
            aktarma özgürlüğünü garanti altına alır. Tarih, akademik özgürlük ve
            üniversite özerkliğinin ihlal edilmesinin her zaman entelektüel geri-
            leme, dolayısıyla sosyal ve ekonomik bir duraklama ile sonuçlandığı-
            nı göstermiştir.(Bilim Akademisi Akademik Özgürlükler Rapo-
            ru:2015, sayfa:1)
               20) Akademik yükseltmelerde koşul olarak değerlendirilen eser ça-
            lışmalarının değerlendirmesi de bilimsel özerklik kapsamında değer-
            lendirilmesi gerekmektedir. Bu doğrultuda doçentliğe yükseltmelerde
            jürinin, sadece eserlerin özgünlüğünü ve içeriğini değil, aynı zaman-
            da eserlerin doçent olmak istenilen bilim dalı ile ilgili olup olmadı-
            ğını da inceleyip karara bağlamaları gerekmektedir. (AVCI, Mustafa,






           316   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   316   317   318   319   320   321   322   323   324   325   326