Page 367 - egitim-ve-ogretim-hakki-3
P. 367

E.İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme

               21. Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
            şında idarelerden sadece hukuka uygun olarak hareket etmeleri değil
            aynı zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri bek-
            lenmektedir.
               22. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
            yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
            İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin  “İyi Yönetim İlkeleri “
            başlıklı 6 ncı maddesinde, Kurumun, inceleme ve araştırma yaparken
            insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ay-
            rımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması; eşit-
            lik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı
            beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hak-
            kı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, ka-
            rarların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi,
            kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi
            iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta
            bulunup bulunmadığını gözeteceği düzenlenmiştir. Söz konusu Yönet-
            melik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği
            Temel Haklar Şartının 41 inci maddesinde de iyi yönetim hakkından
            bahsedilmekte olup benzer ilkelere Avrupa parlamentosu tarafından
            kabul edilen  “Avrupa Doğru İdari Davranış Yasası’nda da yer verilmiş-
            tir.
               23. Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neticesin-
            de; idare tarafından şikâyet konusuyla ilgili evrakların süresinde ve
            asıllarının gönderildiği, verilen cevapların gerekçeli ve yeterli olduğu
            anlaşılmış olup, böylece idarenin  “kararların gerekçeli olması “,  “ka-
            nunilik “,  “şeffaflık “,  “hesap verilebilirlik “ ve  “makul sürede karar
            verme “ ilkelerine uygun hareket ederek  iyi yönetişim ilkelerine
            uygun davrandığı, buna karşılık idarenin cevabi yazılarında, hangi
            sürede hangi mercilere başvurabileceğinin gösterilmemiş olması se-
            bebiyle  “karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi “ ilkesine uyul-
            madığı anlaşılmış olup idarenin bu hususlarda bundan böyle iyi
            yönetişim ilkelerine uyması beklenmektedir.








           362   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372